• Quatro LS

Publicerad av stoorfaen på 1 augusti, 2011 vid 08:31

I försommras fick jag testa quad för första gången och nu sitter man och omprioriterar utgifterna till surfens favör igen!

Jag fick testa quatro LS, Goyas och Fanatics quadar (2011’or) på Cutre. Jag kärade ner mig mest i qatron och minst i goyan. Så idag står LS högst på listan. Grejen är att det var under andra förhållanden som jag körde då, på Pozo och jag hittar mycket lite skrivet om just denna bräda här på Steffo?! Tror ni kärleken skulle bestå även på hemmaplan (Stockholmstrakten)?

charlieb svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • svenne

Medlem
    1 augusti, 2011 vid 20:07

Vilken storlek?..

• stoorfaen

Medlem
    1 augusti, 2011 vid 21:53

Jag körde 85 och 95 och de kändes Grymma båda två. Jag blev överraskad över hur liten 95’an kändes även i lite mer vind. Men det kanske är 85’an som hägrar med 85kg, eller blir det litet kanske?!

• lars_k

Medlem
    2 augusti, 2011 vid 07:17

Quaddar känns (oftast) mindre. Jag väger som du och kör min 90L quad i pungvind 4.2 utan problem. Torö och de få andra vågspoten runt Sthlm innebär väl ofta lättvind så 95:an borde vara ditt val. Aldrig fel med extra volym, framför allt om den inte gör att brädan känns ”stor” när det brallar på.

• endy

Medlem
    2 augusti, 2011 vid 07:50

Jag har seglat LS85 i lite mer än 1 säsong, min vikt är 90kg men jag seglar aldrig i superlättvind eller använder större segel än runt 5 kvadrat, jag upplever sweetspot för brädan runt 4,7-4,5 med min vikt och den har bra range mellan 4,2 och 5,5

Tänk på vilka segel du främst kommer använda med brädan, precis som Rille skriver tar en quad vinden bra och man känner sällan att brädan är för stor i sig, det är mest när vågorna börjar bli större som bredden börjar kännas ivägen.

LS85 tar med lätthet 5,7 säkerligen en 6,0 om den måste.
    Har du mer specifika frågor nås jag på andreas@ohana.se

• doc

Medlem
    2 augusti, 2011 vid 09:14
    Lars_K;664124 wrote:
    Quaddar känns (oftast) mindre. Jag väger som du och kör min 90L quad i pungvind 4.2 utan problem. Torö och de få andra vågspoten runt Sthlm innebär väl ofta lättvind så 95:an borde vara ditt val. Aldrig fel med extra volym, framför allt om den inte gör att brädan känns ”stor” när det brallar på.

Men nu är väl din 90-litare ganska smal i förhållande till volymen om jag inte missminner mig? Jag tycker shape och bredd är mer intressant än volym. Min minstabräda är 225×58,5 vilket funkar bra med 3.7 och faktiskt även med 5.7 men bäst kring 4.8-5.0.
    Stora quaden (230×63) kommer i veckan…

• lars_k

Medlem
    2 augusti, 2011 vid 17:45
    Doc;664142 wrote:
    Men nu är väl din 90-litare ganska smal i förhållande till volymen om jag inte missminner mig? Jag tycker shape och bredd är mer intressant än volym. Min minstabräda är 225×58,5 vilket funkar bra med 3.7 och faktiskt även med 5.7 men bäst kring 4.8-5.0.
    Stora quaden (230×63) kommer i veckan…

Japp den är smal (57cm) och tjock. Jag har nyss fått hem en CA TH62, dvs lika bred som din nya quad och platt. Helt annorlunda men samma volym. Har bara testat den i kass onshore och 5.5 och den lär definitivt inte funka med 4.2, så bredd har större betydelse än volym. Svängde tajt som fan iaf med mkt rocker och thrusters. Blir ball i lättvind/småvågor och 5.5.
    Men helt klart hellre en smal och tjock planka om man vill ha bred range.

• stoorfaen

Medlem
    4 augusti, 2011 vid 08:35

[Endy]
    Jag har seglat LS85 i lite mer än 1 säsong, min vikt är 90kg men jag seglar aldrig i superlättvind eller använder större segel än runt 5 kvadrat, jag upplever sweetspot för brädan runt 4,7-4,5 med min vikt och den har bra range mellan 4,2 och 5,5

Tänk på vilka segel du främst kommer använda med brädan, precis som Rille skriver tar en quad vinden bra och man känner sällan att brädan är för stor i sig, det är mest när vågorna börjar bli större som bredden börjar kännas ivägen.
    [Endy]

Tack för svaret Endy,
    jag vill ha en bräda att köra 5.3-4.7 med under mesta tiden men som gärna bär 5.7 utan att det känns bändigt. Tror att det är en LS95 som gäller.

• charlieb

Medlem
    4 augusti, 2011 vid 09:20
    stoorfaen;664042 wrote:
    I försommras fick jag testa quad för första gången och nu sitter man och omprioriterar utgifterna till surfens favör igen!

Jag fick testa quatro LS, Goyas och Fanatics quadar (2011’or) på Cutre. Jag kärade ner mig mest i qatron och minst i goyan. Så idag står LS högst på listan. Grejen är att det var under andra förhållanden som jag körde då, på Pozo och jag hittar mycket lite skrivet om just denna bräda här på Steffo?! Tror ni kärleken skulle bestå även på hemmaplan (Stockholmstrakten)?

Pozoliknande segling i Stockholm?

C

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.