Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Rågerlund söndag 15 aug
-
Svar till:
kan tyvärr ej namnet på denna subben heller…
[/ QUOTE ]
Det där är nic som trixar till det -
tror detta få bli sista bilden… men d fanns så mkt gott att välja mellan…
Kul att ha en duktig kameraman med sig…
-
Fet vinkel på linorna på sista bilden?.. Sätter du F16 kiteloopen där eller?
Alltid roligt med bilder.. synd att man själv tar bilder så sällan eftersom man oftast är ute i vattnet och brottas med vågor och vind.
-
blev nog dessvärre mest ett ryggplask!
Har ärligt talat problem med att komma ut hoppet med fart, testade lite olika sätt…
hur bör man göra?
-
Inte svänga över draken så långt, räcker till klockan ett eller max två… och försök att svänga tillbaka den tidigare för att få tillbaka fart i sidled.. dock inte för tidigt för då kan du få fritt fall och förjäkla hård landning.
Jag har märkt att det är vanligt att många (inklusive mig själv) har samma problem när det blåser för lite.. man vill förmodligen mer än det går så man svänger över för mycket och hinner inte få tillbaka den tröga stora draken innan man landar.
-
Fina bilder pojkar!!! Ser ut att ha varit en riktigt trevlig dag på min gamla spot…
-
Håll kiten högt först, vänta tills du har bra tryck i grejorna med max depower. Vrid kiten agressivt bak och samtidigt som du lättar vrider du fram kiten igen. (vrida fram nästan innan du lättar funkar oxå och ger mindre att tänka på under hoppet)
Detta är bra för att förstå grunden. För att göra de riktigt höga hoppen måste avstampet vara ett pophopp. Pophoppen kan man öva helt utan att röra kiten. Har du kiten högt eller har en halvmetersvåg kan pophoppen bli tre meter höga typ. De landas med fart…
Hm, kanske ska beskriva pop me… låt brädan få fart genom att inte kanta max. I en snabb rörelse kantar du upp brädan samtidigt som du sparkar ifrån lätt med bakfoten. (luta dig lite framåt över brädan så du inte roterar) Farten är viktigast. Kan göras på plattvatten men redan vi små vågor blir hoppen magiskt höga. Börja med att utnyttja en liten våg så kommer det lätt.
De e jobbigt me folk som ligger å simmar efter kitar på banan så här följer ett bonustips.
Tips vid höga hopp.
När ni ser att ert hopp börjar balla ur, det känner man oftast redan i luften, vrid till kiten så att den inte är rakt ovanför dig när du krashar (gärna åt det hållet man var på väg). Håll sedan bommen stilla under kraschen tills du ser vad som händer. På så vis slipper man att kiten Hindenburgar vilket är jobbigare än att kiten har lite kraft i kraschen. Man ska alltså passa på medan man har tryck i linorna att vrida kiten för sen är det för sent. Har man vritt kiten lite kanske linerna slackar men man kommer snart få tillbaka kontrollen.nic
-
Ett annat tips när du krashat på något sätt utan att få med draken så att du fått slaklinor och den håller på att dyka är att greppa en av linorna(vilken du vill) och ryck i den tills du märker att du får respons av draken(detta får draken att svänga lite).. Detta funkar nio av tio gånger för mig ifall man är snabb och rycker innan draken hunnit börja dyka för mycket.
-
Detta gör du tills en av linorna lägger sig runt fingret precis innan rycket kommer. Stay away säger jag. Alldeles för lätt hänt. Men ok är linorna halvspända kanske man gör bedömningen att det är ganska safe…
nic
-
Detta måste du alltså göra långt innan rycket kommer.. när rycket kommer håller jag med om att du bör hålla fingrarna samt andra kroppsdelar så långt borta från linorna som möjligt
Logga in för att svara.