Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rätt första bräda (lång & tung)

• Rätt första bräda (lång & tung)

Publicerad av nooby på 26 juli, 2012 vid 11:42

Hejsan

Efter att ha gått en mycket bra introkurs till kitesurfing så håller jag nu på att pussla ihop en första utrustning.

Kite:
    Jag kommer surfa till 99% i stockholmsområdet, har inte mycket tid till att resa runt, och kommer inte resa utomlands på många år. Jag är lång (2 meter) och tung (95 kg), så de instruktörer jag hade rekommenderade en bra lättvindskite, på omkring 17 kvm. En rekomendation var Ozones Zephyr. Vindarna i stockholmsområdet ska generellt vara svagare än på t ex västkusten, och i kombination av min vikt och längd, så rekommenderades den storleken.

Bräda:
    Har var det lite svårare att få ihop det rätt, generellt verkar rekommendationen vara en styv och bred bräda. Ett namn som kom upp var nobile XTR. Jag köper gärna begagnat, och jag såg ingen sådan till salu, så vad för andra brädor kan vara lämpliga att skaffa sig?

pjoter svarade 13 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sandstroem

Medlem
    26 juli, 2012 vid 16:41

Jag väger 110 och kör en 14kite (north evo). Med en north x-ride 139×41.5 helt utan problem från 8 ms. Så du borde nog fundera på annan kite också om jag ska vara ärlig. Dock så är det ju alltid bra att ha en lättvinds kite.

Ganska surt att ha en så stor kite om det blåser för mycket. Jag kan inte kita mer än typ 10 11.
    Skaffa en 14kvm kite och skaffa 2 brädor istället. En för lättare vindar och en för typ mellan 8 och 12 ms.

• tomw

Medlem
    26 juli, 2012 vid 21:40

jag väger 80kg. vore jag 95 skulle jag skaffa en zepher 17, en 13m och 9m kite. sedan en 140+ x 40+ bräda. detta är rätt utrustning för att kita i det mesta första 2-3 år. är du på budget skaffa en 14-15 m kite och en bräda.
    Catch-22 för nybörjare är att du ska ha fler kites pga att du kan inte flyga kiten, men vill inte eller har inte råd att skaffa en hel quiver kites.

sorry, 2 brädor löser inte din kite quiver problem när du har outvecklad flyg skills.

efter 10år och massor försök har jag en 14-9-7 quiver. kör strapless surfboard, men det är samma kites med tt.

• mokrypes

Medlem
    27 juli, 2012 vid 07:13

SU2 Big Foot rekomenderas i denna tråd: [ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=87671″]Vad är en Nobile Xtr 143 x 48 2009 värd? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• skoldpadda

Medlem
    27 juli, 2012 vid 09:00

Är verkligen ingen expert, men avrekommenderar starkt att lära sig på en lättvindskite själv. Även om du väger en del är 17m lättvindskite väldigt mycket kraft att ha i luften om vinden skulle få för sig att öka.
    Förstå mig inte fel, när den är i rätt vind tror jag den är lättare att lära sig på än en vanlig (då den är långsam), men jag tror det är bra att ha marginaler i början.

• skanepaul

Medlem
    27 juli, 2012 vid 10:52

Då får han väl landa kiten om det börjar bralla, inte svårare än så! Knappast så att det ökar från 6-7m/s till 11-12 på två röda.

Zephyren har ju rätt bra range så jag tror inte en sån är fel att ha i stlms området med den vikten.

O ja! SU2 Big Foot är grym!

• mokrypes

Medlem
    27 juli, 2012 vid 14:04

Är Spleen Door något att ha? Säljs ganska ofta på tyska eBay har jag märkt.

• westerdahl

Medlem
    27 juli, 2012 vid 15:51
    mokrypes;694153 wrote:
    Är Spleen Door något att ha? Säljs ganska ofta på tyska eBay har jag märkt.

Bättre är nog en Spleene session.
    Samma köpkanal och nästan samma prestanda vad gäller lättvind o höjdtagning.
    Kör oftast i Varamon o använder till 70% 17 m3 Drake. (Foil Psycho3).
    Även jag är 2 meter o väger in 100 kg.
    Mitt tips är att ha en mindre bräda osså o byta i farten.
    Jag har en Spleene RIP 134×39
    Brädans storlek gör att 17m3 funkar i över 10m/s

Full fart

• pjoter

Medlem
    27 juli, 2012 vid 22:30

Vetitusan om lättvindskiten är dåliga i början precis. de elever som får köra speed3 21 på kursen pga dålig vind är helt klart de som kommer upp och åker längst, utan tvekan.
    De flesta lättvindskites har ett bra register nuförtiden, går inte att jämföra med gamla lok som var yberriggade i 5m/s.
    Har själv hållit min 19kvm i ca 10m/s och jag väger in på endast 75kg.
    Kolla vad folk i sthlm kör, gå in på http://www.kitenation.se där hänger mest stockholmsfolk. Detta forumet är mest fokuserat på västkusten och skåne och vi har betydligt bättre vind här.

När det gäller bräda är både SU-2 bigfoot och spleenes brädor riktigt bra. SU2 är en mer allroundbräda och känns mer som en vanlig. Spleene och flysurfer som också gör grymma brädor är betydligt mer avancerade lättvindsbrädor som är lite speciella.
    En stor fördel med SU-2 är priset. 3600:- ligger en splirrans sådan på medans de andra ligger på 7kkr.

• nooby

Medlem
    29 juli, 2012 vid 13:31

Tack för svar. Vart kan jag köpa denna SU2 Big Foot?

• joakim_a

Medlem
    30 juli, 2012 vid 07:02

väger 100-105kg och jag kör med 12a och en 137cm bräda. Fungerar riktigt bra mellan 9-11m/s det hade nog t o m gått bra till 13m/s. Sedan är det bara att gå ner till en 9m3 kite

• pjoter

Medlem
    30 juli, 2012 vid 08:38

SU-2 köps genom mig på surfbutik.se
    info@surfbutik.se
    Håller till i skåne men kan självklart skickas vart som i landet.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rätt första bräda (lång & tung)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.