Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › RDM i Hot SO -05
- 
		RDM i Hot SO -05Publicerad av podde på 15 juni, 2006 vid 07:22Jag har tänkt att när ekonomin tillåter någon gång gå över till RDM-master i mina HotSails SO -05. Vi är två som delar på linjen och för att kunna hålla nere antalet master så behöver jag en 400-mast som fungerar till 4,2, 4,7 och 5.3. Jag har kört 4,2:an med SDM 400-mast och 5 cm variotop och tyckt att det fungerar ok. 
 Vad som är den stora frågan är huruvida det fungerar med 400-mast i 5,3:an. Detta skulle kräva 40 cm förlängning. Om det fungerar slipper jag köpa en extra 430-mast som annars behövs då vi kör 5,3-5,8.
 Är det någon som har någon erfarenhet av denna konfiguration? Vilken mast skulle ni isf rekommendera som även skulle fungera bra till 4,2:an./podde ola-h svarade 19 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 31 Svar
- 
			31 Svar
- 
OregistreradGäst15 juni, 2006 vid 07:45Snart skriver säkert Pacman ett läsvart inlägg som kan råda bot på villrådigheten… 
- 
Min fundering blir då genast… Skall ni inte segla samtidigt?? Om ni skall göra det behöver du en av varje sort… dvs 370, 400, 430. Vi har samma linje och delar den men har ”självklart” en mast av varje. Man vill ju inte stå på stranden, och det vill inte den andra parten heller. Vi kör HotRods rakt igenom och de funkar riktigt bra. 430’n skall vara lite styvare än normalt (inget jag märkt av eftersom jag inte testat en annan mast i samma segel). Tycker de är väldigt prisvärda. 
- 
Basse wrote:Min fundering blir då genast…Skall ni inte segla samtidigt?? Om ni skall göra det behöver du en av varje sort… dvs 370, 400, 430. Vi har samma linje och delar den men har ”självklart” en mast av varje. Man vill ju inte stå på stranden, och det vill inte den andra parten heller. Vi kör HotRods rakt igenom och de funkar riktigt bra. 430’n skall vara lite styvare än normalt (inget jag märkt av eftersom jag inte testat en annan mast i samma segel). Tycker de är väldigt prisvärda. Var det inte så han menade, de verkar ju redan ha EN 430 (och en 5.8)? Frågan är om de inte vill köra 4.2 och 4.7 samtidigt… 
- 
Ok, jag var nog lite otydlig. Tanken är att köpa en 370, en 400 och en 430, alltså att byta ut alla master jag har. Men om det inte fungerar bra med 400 i 5,3:an så behöver jag en extra 430-mast då vi kör 5,3 och 5,8 samtidigt. Anledningen att jag skrev att jag ville ha 400-mast i 4,2 också är om/när vi skulle köpa ett 3,7 senare så hade det varit bra om 3,7:an fungerar i 370 och 4,2:an i 400. Nu blir det många siffror fram och tillbaka. =) Men om man kan spara en mast och några tusingar på det så hade det varit fint. Så du kör på exakt samma linje Basse? Då måste ni väl rigga 400 i 5,3:an när ni har 430 i 5,8.an? 
- 
Orkade inte läsa så noga om vilka master ni ska ha när men ett alternativ är att köpa en 370 och 430, sen kan ni sätta ihop 370 underdel med 430 överdel eller tvärtom och få två 400 master, en polare kör på det och han tycker det är helbra. Han kör powerex/simmer, kanske är lurigare med andra märken men dessa är ju starka/prisvärda samt rätt böj för hot. 
- 
Det är troligen inga problem alls att köra med 5,3 och 400cm med 40cm förlängare. Är du tyngre kan det bli lite mjukare men i praktiken spelar det mindre roll. /Magnus 
- 
podde wrote:Jag har tänkt att när ekonomin tillåter någon gång gå över till RDM-master i mina HotSails SO -05. Vi är två som delar på linjen och för att kunna hålla nere antalet master så behöver jag en 400-mast som fungerar till 4,2, 4,7 och 5.3. Jag har kört 4,2:an med SDM 400-mast och 5 cm variotop och tyckt att det fungerar ok.
 Vad som är den stora frågan är huruvida det fungerar med 400-mast i 5,3:an. Detta skulle kräva 40 cm förlängning. Om det fungerar slipper jag köpa en extra 430-mast som annars behövs då vi kör 5,3-5,8.
 Är det någon som har någon erfarenhet av denna konfiguration? Vilken mast skulle ni isf rekommendera som även skulle fungera bra till 4,2:an./podde Tjena. 
 Jag har SO 4.2 (-04), 4,7 och 5,3 (-05). Kör alla seglen på en Gulftech 100%. Funkar hur bra som helst med 40 cm förlängning. Förövrigt tappade jag bort förlängaren i gräset på apelvikens grusparkering förra måndagen. Någon som har något spår…SSSSSVVVVVVÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRRRRRRRRRRRRJJJJJJJJJJJJJJJEEEEEEEEEEEEEEEEEE 
- 
Verkar ju lungt att plocka en 400 till min 5,3:a.. 
 Man får tacka för responsen!
- 
podde wrote:Så du kör på exakt samma linje Basse? Då måste ni väl rigga 400 i 5,3:an när ni har 430 i 5,8.an?
 Läste nog lite slarvigt.Vi har en X9 extra (SDM förståss) men den är på G ut såsmåningom. Kör ni inte större segel än 5.8 så går det säkert med 400. Jag kan inte köra med 400 i 5.3 men Saga skulle kanske kunna göra det, har inte provat. Kör vi 6.2 – 5.8 går inte det ändå därför måste vi ha 2*430. Manno…. Kan inte du testa om det går att Köra så med HotRods’en då. 
- 
mbkpeter wrote:[Förövrigt tappade jag bort förlängaren i gräset på apelvikens grusparkering förra måndagen. Någon som har något spår… Hur fan tappar man bort en sak i gräset på grusparkeringen?? 😉 Hoppas du hittar den! 
- 
Om jag tolkar ”problemet” rätt handlar det hela om att köra 5,8an o 5,3an samtidigt och då vill du trä 5,3an på en 400 RDM? Nu kanske jag avslöjar mitt fördomsfulla jag (har många olika;)) men är det så att det är Du och din bättre/vackrare hälft som seglar samtidigt och hon (helt okej om det är en han) och hon/han väger lite mindre (vet att de mkt väl kan vara tvärtom) så tror jag att de funkar fint att köra 400an i 5,3an. Jag har själv testat (fast jag blivit avrådd) att köra 06ans SO 5,3a på Hotrod 400 och tyckte de känndes riktigt najs, o jag väger in på ca 85-86kg. Har iofs för mej att 06an har nåra cm kortare mast än 05an, men de är marginellt. Ola H, som säkert kommer svara i denna tråd, har mycket och goda erfarenheter av att köra korta master med mycke förlängare på många olika Hot segel. Men han väger iofs ”nåra” kg mindre än en annan. Ähhh…. som vanligt, de bästa (enda) sättet att ta reda på om just du/ni trivs me 400an i 5,3an är att testa!!! De går alltid att ordna på nåt sätt, blir mkt roligare att köpa prylar man vet att man gillar istället för att chansa. Hmmm…. kloka ord jag får ur mej ibland, tänk om man bara kunde leva som man lär när man fått i sej nåra pilsner på krogen;) 
- 
Korrekt tolkning! 
 Vi är lättviktare båda två, vilket gör det ännu mer troligt att det ska fungera bra. Så kommer väl satsa på det sen när de måttligt dryga checkarna från csn slutat rulla in och man skaffat sig ett riktigt förvärvsarbete istället. =)
- 
OK, jag tror det mesta har sagts. Jag har kört i princip alla Hots 5.3:or (och även större) på 4m-master och det fungerar utmärkt, speciellt om man är hyfsat lätt (som ni båda alltså är). Rent generellt skulle jag säga att i längden 400 funkar många master till Hots segel, speciellt vet jag att Powerex, Hotrod och GT100% alla är bra och också hyfsat lika. Dock är Hotrod aningens styvare vilket gör den till ett marginellt bättre val just om man skall förlänga mycket. 
 I andra längder, båda kortare och längre, är HotRod bättre än Powerex och de flesta andra master (GT100 är hyfsat lik dock, både i 430 och 370), så är det fler master som skall inhandlas är det enklaste att köra HotRod rakt över. Endast om man är grymt ekonomiskt pressad kan det vara ide att leta efter något billigare ekonomi-alternativ, men då är det mer osäkert med passsformen.
- 
Basse wrote:mbkpeter wrote:[Förövrigt tappade jag bort förlängaren i gräset på apelvikens grusparkering förra måndagen. Någon som har något spår… Hur fan tappar man bort en sak i gräset på grusparkeringen?? 😉 Hoppas du hittar den! hehe. Jag har slarvat bort värre saker. Blev helt enkelt kvar en solig kväll efter stressåk mellan jobbet och ”lovat at städa hela lägenheten”. SSSSSSSSSSSSSSVVVVVVVVVVVVÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRRRRRRRRRRRRRRRRJJJJJJJJJJJJJJEEEEEEEEEEEE 
- 
And here are the votes from official hotsailsmaui Schweden: Jag kunde själv aldrig bestämma vad jag gillade bäst av Hotrod 400 och 430 i SO 5.3 05. Jag bytte fram och tillbaka och älskade båda! Jag är 76-78kg. I 06an som är lite softare föredrar jag nog 430an men i 05an funkar hotrod 400 kalas, eller om ni är under 80 kg – optimalt! Kan lägga till att hotrod 400 är just lite lite lite styvare än powerex och den lilla lilla extra styvheten ligger i bottendelen. Detta talar för att hotrodden klarar lite större segel något bättre än px. Skillnaden är dock mycket liten. I 430 är skillnaden större. Kör (köp!?) så det ryker! /Jesper 
Logga in för att svara.