Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Record attemt, Walvis Bay
-
Jag fick ändra uppfattning helt till saker och ting efter resan till Holland. Många ljus gick upp och många tidigare uppfattningar fick skrotas.
Bland annat fick jag lära mig att speeda är någonting helt annorlunda än att bara vara snabb. Otroligt mycket taktik, teknik, material och järnvilja samt fullständigt orädd. Det är några av ingridienserna som krävs.
Vi här hemma i sverige seglar slalom, det är precis vad vi gör och inget annat. Så länge vi seglar i ”slalom” tänk så kommer det inte gå så mycket fortare än dagens farter. Inga 45knopare iaf.
Vi måste tänka om helt och tänka speed istället, det är det dom gjort i ett par år därnere.
Jag blev själv förvånad när jag väl begrep skillnaden mellan dom och oss.
Så mitt nya kall här i livet är att få oss svenskar att börja tänka speed, glöm bort slalom trimm och allting, nu är det speedtrim och speedtaktik som gäller.
Och speed inställningarna är LÅNGT ifrån slalom, upptäckte jag…..Svårt för mig att förklara här i text vad jag menar, men för mig och TB blev det så klart och tydligt efter ESM att vi måste styra in betydligt mer på en annan bana.
Angående Rasmus inlägg om snabba seglare så kan det självklart finnas freestylare som kommer att kunna segla fort. Själv tror jag dock att det är formulaseglarna som kommer att dra det längsta strået om dom kliver in på banan. Dom är nog absolut närmast för att bli duktiga speedare, närmare än en slalomåkare faktiskt.
-
Knatte
Gäst4 november, 2006 vid 17:23Getwet!!
Jag väntar med spänning på era visdomsord och den konkreta skillnaden på slalomsegling/trim kontra speedvarianterna osv.
Även jag vill ju bli snabbare, så jag kan segla igen 😀 :tongue: -
getwet wrote:Jag fick ändra uppfattning helt till saker och ting efter resan till Holland. Många ljus gick upp och många tidigare uppfattningar fick skrotas.
Bland annat fick jag lära mig att speeda är någonting helt annorlunda än att bara vara snabb. Otroligt mycket taktik, teknik, material och järnvilja samt fullständigt orädd. Det är några av ingridienserna som krävs.
Vi här hemma i sverige seglar slalom, det är precis vad vi gör och inget annat. Så länge vi seglar i ”slalom” tänk så kommer det inte gå så mycket fortare än dagens farter. Inga 45knopare iaf.
Vi måste tänka om helt och tänka speed istället, det är det dom gjort i ett par år därnere.
Jag blev själv förvånad när jag väl begrep skillnaden mellan dom och oss.
Så mitt nya kall här i livet är att få oss svenskar att börja tänka speed, glöm bort slalom trimm och allting, nu är det speedtrim och speedtaktik som gäller.
Och speed inställningarna är LÅNGT ifrån slalom, upptäckte jag…..Svårt för mig att förklara här i text vad jag menar, men för mig och TB blev det så klart och tydligt efter ESM att vi måste styra in betydligt mer på en annan bana.
Angående Rasmus inlägg om snabba seglare så kan det självklart finnas freestylare som kommer att kunna segla fort. Själv tror jag dock att det är formulaseglarna som kommer att dra det längsta strået om dom kliver in på banan. Dom är nog absolut närmast för att bli duktiga speedare, närmare än en slalomåkare faktiskt.
Låter intressant, men du hade gärna fått spinna vidare mer konkret på vad du menar? Tror många av oss är sugna på att lära oss mer så jag hade t.ex gärna tagit emot mer tips etc.
-
Du har nog rätt, Micke. Jag själv äger ju inte ens någon speedutrustning. Kör ju Exocet TB58 som minsta bräda, och har 28cm som minsta fena.
Tror du att dom som har tillgång till speedplankor använt dom för lite i år? Iofs så är det nog svårare att använda speedplankor under den tävlingsform vi kört i Sverige idag. Och 50% av alla vinddagar i år har ju varit under tävlingsförhållanden nästan…
Provade att köra hela 2 cm mindre uthal på min 6.8 igår, och det kändes faktiskt lite bättre på undanvinden. Kommer garanterat laborera mer med den biten. Dock körde vi inte TT igår, så vi hade bara lyxen med grunt vatten vid ena gippen, så att säga. Underlättar ju rejält om man är på ett ställe som TT där det är lätt att trimma om, alternativ vänta på rätt vindby så man kommer igång med på tok för lite planka. Igår körde jag faktiskt min WS 67 på 105 liter, mest för att det var för byigt att köra lillplankan.
-
Ja det där är rätt intressant. Jag har i år tänkt en del på detta att (enligt mitt tycke) många av oss kör för stort segel och fena. Själv har jag ju pga av masthaveri i början av säsongen endast kört 5.8 och denna har jag riggat ordentilgt olika beroende på förutsättningarna. Tror inte jag hade laborerat så mycket med detta om jag hade haft fler segel, men nu gäller det som sagt att få ut så mycket som möjligt av endast 1 segel…
Sedan kanske man också ställer in sin utrustning för att kunna kryssa hem igen, jag gissar att detta inte är optimalt när det gäller att få max fart på en undanvind? -
GetWet: Du har fortfarande inte övertygat mig. Det jag ser när jag ser duktiga freestylare är effektivitet. De får hyfsad fart med nästan ingen vind alls.
Jag kan inte se annat än att effektivitet skulle vara nyckelordet även för speedare. Eller skulle det var en fördel att segla ineffektivt, dvs INTE utnyttja all kraft till att få fart framåt? Som jag ser det så är Finians rekord, nästan 50 knop i runt 40 knops vind, ett under av effektivitet.
-
Quote:Som jag ser det så är Finians rekord, nästan 50 knop i runt 40 knops vind, ett under av effektivitet
Fel igen. Det blåste över 60 knops vind den dagen…
Visst kan freestylare säkert bli bra speedare, men inte garanterat, och definitivt inte utan en *massa* träning. Jag vet att en av våra bättre freestylare testade ett speed-kit, och resultatet blev väl lite sisådär, milt uttryckt.
-
Jester wrote:Quote:Som jag ser det så är Finians rekord, nästan 50 knop i runt 40 knops vind, ett under av effektivitet
Fel igen. Det blåste över 60 knops vind den dagen…
Jo, men inte när han satte rekordet, om jag vill minnas. Han körde ju på produktionsgrejor för att han inte bedömde att förhållandena räckte till ett rekordförsök.
Edit: Produktionssegel, brädan var custom.
-
Här står väl det ni diskuterar?
Date : Saturday, November 13, 2004
Spot : Sts Maries de La Mer, France
Board : F2 Proto Speed
Sail : Naish Stealth Proto 5.0
Fin : Deboichet Proto Speed 24
Average speed : 46.60 knots (47.0 46.0 48.0 46.0 46.0)
Max. GPS (display) : 48.8 knots
Max. 2 sec. (software) : 49.0 knots
100 m run : 48.7 knots
250 m run : 47.7 knots
500 m run : 47.1 knots
Windspeed : 30 knots
Windgusts : 50 knots -
Första världsrekordet han tog 46.72, tror jag det var sattes under humana förhållanden (se ygges post). Men 48.7 tog han i seriöst mycket vind.
-
Betvivlar inte att du har örnkoll på detta Jester, men fattar inte. Det står ju 48.7 (på 100m) i det jag postade.
-
fredrik.ygge wrote:Betvivlar inte att du har örnkoll på detta Jester, men fattar inte. Det står ju 48.7 (på 100m) i det jag postade.
48,7 rekordet är inte från denna session, detta är från rekordet på 46,82 eller nåt sånt. 48,7 officiella rekordet är på 500 m och inte 100 m.
-
Current Records:
Outright World Record 500m Men: Finian Maynard, BVI at 48.70 knots
Outright World Record 500m Women: Karin Jaggi, SUI at 41.25 knotsOutright World Record Nautical Mile Men: Finian Maynard, BVI, at 39.97 knots
Outright World Record Nautical Mile Women: Valerie Ghibaudo, FRA, at 33.69 knotsKite World Record 500m Men: Olaf Marting, NAM, at 41.79 knots
Kite World Record Nautical Mile Men: Dirk Hanel, GER, at 35.44 knotsOpen Water Record 500m Men: Bjorn Dunkerbeck at 44.35 knots
Open Water Record 500m Women: Babette Coquelle at 40.05 knotsProduction Board Record 500m Men: Dave White at 44.03 knots
Production Board Record 500m Women: n/a -
Maccan har rätt. Dessutom så körde Finian utan GPS när han satte det senaste världsrekordet, tyvärr. Bör ha stått 50 knop på displayen annars. Tydligen var det så att det blåste för mycket på morgonen då han satte rekordet, men gick ut då det mojnat en aning och smäckte dit världsrekordet. Men fortfarande maxade förhållanden…
-
Coolt, open water record 500m 44.35knop. Jösses vad rädd man ska vara!
Logga in för att svara.