Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Record attemt, Walvis Bay

• vivace282

Medlem
    6 november, 2006 vid 15:17

mastersofspeed skriver att rekordet på 48.7 knop sattes i 40-45 knops vind.
    http://www.mastersofspeed.com/read.php?lang=en&id=209
    ========================================================
    The storm has subsided and the dust is settling but what will be remembered as time moves on are the two fast times set by Karin Jaggi (F2/Arrows) at 41.25 and Finian Maynard (F2/Naish) at 48.70.

Off the charts can be the only way to describe these blistering times!!

What a weekend with multiple competitions running at the same time in Les Saintes and Port St. Louis and a Mistral wind that peaked at 70-knots on Saturday evening with the records being set on the Sunday.

The wind for Karin’s record was a constant 35-knots down the entire run and Finian’s time was set in 40-knots with the occasional 45-knot push but nothing as violent as the records set in November 2004.

This proves that windsurfing equipment is the king of speed for the moment with more efficient rigs, faster boards and extremely fast fins that cut the water like a razor.

The power surges over the record runs were less than the past Mistral winds and it has been documented by Christophe Simian (Canal manager) that this particular cycle had more humidity and ‘push’ to it than past northerly record winds. Somehow there was an uncanny resemblance to the SE wind and this could have been the key to the new best times.

The angle on the Canal was exactly 126 degrees for both records and the wind was uncharacteristically even down the entire run. The recent hard work put into the ‘trench’ has paid off with unprecedented high water levels yielding the surface capable of handling speeds that surely must have been over 50-knots.

Unfortunately, unlike Novemeber, no GPS units were on either rider so we will just have to wonder as to what the max speeds were but surely the magical barrier has been breached, even if it is for only a 2 second period.

Not to forget anyone Francesco D’Urso has set a new Italian record with a time of 39.56 knots.

More to come as this developing story unfolds!!!!!!
    ==========================================================

• jester

Medlem
    6 november, 2006 vid 16:52

Där ser man… Blåste tydligen över 60 knop innan själva rekordet. Då får jag rätt till hälften iaf… 😀

• getwet

Medlem
    6 november, 2006 vid 21:41
    Knatte wrote:
    Getwet!!
    Jag väntar med spänning på era visdomsord och den konkreta skillnaden på slalomsegling/trim kontra speedvarianterna osv.
    Även jag vill ju bli snabbare, så jag kan segla igen 😀 :tongue:

Här kommer ett tips till dig Knatte!

Kolla in de här tre bilderna, en är fel……två är rätt och gick vidrigt fort.

Glöm bort vilka fabrikat, titta bara på bilderna.

• fredrik-ygge

Medlem
    6 november, 2006 vid 21:48

Det här var kul! Min gissning. Längst till vänster fel. Överskotat.

• jester

Medlem
    6 november, 2006 vid 22:13

För mycket uthal på bild nr 3. Den längst till höger, alltså.

• marden

Medlem
    6 november, 2006 vid 22:29

3:an han kör åt fel håll dessutom me vantar

• tobhed

Medlem
    6 november, 2006 vid 23:02

Bild 1 & 2 mer upprätt, längre hängseletampar, säkerligen de båda som gick snabbt…

• Knatte

Gäst
    7 november, 2006 vid 07:41

Bild nr 3 skall bort… Som Jester säger, för mycket uthal och lite taskig stance på seglaren.

• imported_macts

Medlem
    7 november, 2006 vid 08:57

GetWet, sluta låt oss gissa och skriv en redig ”guid” (internt konfen skämt) för oss alla speedaspiranter….jag gissar också på 3:an, pga uthal och ej upprätt stance.

• getwet

Medlem
    7 november, 2006 vid 09:09

Självklart är det uthalet jag syftar på. Bild ett o två är Ben och Martin, tredje okänd. Observera den extrermt stora skillnaden på uthalet. När jag fick syn på deras riggningar hajjade jag till ordentligt, skulle själv aldrig komma på tanken att rigga som dom gjorde. Men så har jag trimmat för slalom också, inte speed.
    Bens tampar (bild ett) är så långa så han knappt når bommen. Jag talade med honom om varför SÅ långa som 30cm(lägg till att Ben inte är lång, om Bappel skulle köra med 30 så fattar jag). Dels naturligtvis för att få upp riggen maximalt, men även för säkerheten. Kommer kastfallstendenser så har han större möjligheter att kontrollera det………Jaha tänkte jag och kliade mig lite i håret..kontroll i 45 knop och häva kastfall, det skulle jag också vilja kunna!

• jester

Medlem
    7 november, 2006 vid 09:53

Vad vann jag?

• fredrik-ygge

Medlem
    7 november, 2006 vid 10:22

Du har ju redan vunnit en 35 knops T-shirt på ditt trim! 😉

• jester

Medlem
    7 november, 2006 vid 10:36

Njae… Har faktiskt oxå varit lite för generös med uthal på mina segel. Har ju som GetWet skriver trimmat för slalomsegling.

GetWet: Vad tror du om uthalstrim a la formula-snubbarna? Bör ju bli rejält kämpigt när man skall vinna tillbaka förlorad höjd om man trimmar som Ben och Martin.

Är lite besviken på min säsong rent GPS-mässigt, men har haft en sanslöst rolig säsong trots det. Har fått tag i grymt bra utrustning, och seglingen har bara blivit bättre hela tiden. Förra året fick jag kämpa för att köra snabbare än 30 knop, i år har jag väldigt sällan missat 30 knop. Har dessutom varit snubblande nära 35 knop med stora prylar, och varit över 35 ett antal ggr med småprylarna. Dock har jag ju inte piskat 38 knop (70 km/h) som var årets mål, och en avergae över 35 hade inte suttit fel heller. Nu är säsongen iofs inte riktigt slut ännu, så vem vet?

• storner

Medlem
    7 november, 2006 vid 10:58

Långa linor verkar ju vara i ropet igen. Är nog inget direkt speed trim utan snarare generellt trimtips för alla som vill segla fort.
    Kevin Pritchards tips är att segla så långa linor som möjligt (se länk)

http://www.star-board.com/forum/viewthread.php?forum_id=8&thread_id=21292

• rasmus_w

Medlem
    7 november, 2006 vid 10:59

Litet tillägg om freestylare. Klart att de har ett och annat att fixa innan de blir snabba, jag skulle inte bli förvånad om en del av dem skulle kunna ha problem med nåt så grundläggande som farträdsla. Jag minns själv första gången jag ställde mig på en Tiga 275 ACR, jag höll på att skita på mig när den satte fart, och den är ju ändå inte överdrivet snabb. Samma sak när jag ställde mig på min RRD nån gång utan att ha seglat en meter på 2-3 år. Så länge man känner sig skraj i farter som knappt ens är slalomfarter så sätter man inga rekord. Dessutom upplever jag att den där ”fart-komforten” är lite av en färskvara. Så fort man inte seglat riktigt fort på några månader så har man lite feghet att göra sig av med innan man kan komma upp i någorlunda hyfsade farter igen.

Däremot har freestylarna fortfarande effektivitet, och där tror jag de har ett försprång, liksom formulaseglarna som nån nämnde. Jag upplever att en och annan ”speedgubbe” jag har sett inte är speciellt snabba när draget i seglet är lite halvkasst och jag tror att det är nåt att jobba med. Jag är rätt övertygad om att en speedseglare som jobbar på sin förmåga att segla fort med småkasst drag i seglet kommer ha nytta av den träningen även när det är full power i 5.0:an.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications