Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Regler för liter

• Regler för liter

Publicerad av rikkard på 9 juni, 2008 vid 08:35

Tjena,

Jag har surfat i några år men har egentligen inte riktigt förstått hur man ska välja hur många liter man ska ha på sin bräda. Finns det några guidelines för hur det funkar med hur många liter man ska ha på sin bräda i förhållande till vikt. Att andra faktorer som bredd och annat spelar in förstår jag men jag vill gärna har klarhet i detta. Jag själv väger ca 75kg har en freeridebräda på 125 liter.

Rikkard

rikkard svarade 16 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • fnassel

Medlem
    9 juni, 2008 vid 08:52

Hej Rikkard,

Detta skulle kunna bli en hel doktorsavhandling men jag skall försöka hålla det kort!

Det finns inga generella regler!
    Kort kan man väl säga att ju mindre vind desto större bräda!
    Ju tyngre seglare desto större bräda.
    Nybörjare, Stor bräda.

Sedan är det ju helt individuellt vad man tycker är litet och stort! Vad som är mycket och lite vind! osv

Val av bräda är också helt beroende på hur du vill segla ( Speed, Racing, Freestyle, Våg eller freeride!)

Vad har du för planer med din vindsurfing?

Själv väger jag 85kg och har en Freestyle bräda på 110l och en vågbräda på 85l. Det räcker för mig men det är alltid roligt med fler brädor!

• mexi_

Medlem
    9 juni, 2008 vid 09:13

Jag har provat mig fram och tycker att jag har hittat rätt nu. Väger 92 kg och har en 96 liters vågbetonad bräda, en 125 liters freeride. Har för mig att jag hört att man bör ha egenvikt + 30 för att brädan ska flyta, vilket stämmer bra för mig. Körde med båda igår, när 125 blev för studsig bytte jag till 96 med samma segel, den flyter dock inte alls för mig…..

• rikkard

Medlem
    9 juni, 2008 vid 09:54

Grymt, tack för snabba och bra svar!!

Jag själv har som sagt en Mistral Freeride 125 liter och jag har någon diffus plan på att vilja surfa vågor längre fram men jag har några etapper kvar i min utveckling tills jag är där, då blir det en till bräda1

En anledning till att jag frågar om volymen är att många pratar om liter på brädor men egentligen inte utvecklar förhållandet mellan liter och vikt på sin bräda.

Tack igen!
    R

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Regler för liter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.