Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Regler på vattnet
-
Fan skit ner dig Jonaish, fan vad jag är trött på dig!!
http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp
Sunt förnuft, klart den på väg ut ska ha företräde.
-
Ta det lungt SkånePaul.. du får lära dig att ta lite kritik från folk!!
som jag skrev…
”jaja det där kanske e en surfar grej, men det har fan inte med båtar att göra..
och vad jag har läst så är väjningsrglerna dem samma inom surf som segelbåtar…”
-
Sourra…Om du tror att man kan få skapa egna väjningsregler.. så tror du FEL!!
Om du/ni här tänker köra med era egna regler så ska du/ni surfa på en spot där du/ni är själva på..
För om de händer en olycka så är det ni som har hittat på egna regler som får ta den stora smällen om det händer något allvarligt !!
OCH till er som har gått era fina nybörjar kurser……Fick ni aldrig lära er väjningsreglerna lr va FAN !?!?!….
Ledsen Jonaish, jag ska ligga lågt med humorn i fortsättningen om det är svårt för dig att avgöra huruvida jag skämtar eller ej. För övrigt tror jag inte att problemet är ”fina nybörjar kurser” utan avsaknaden av dylika i kombination med en oförmåga att ta reda på vad som verkligen gäller.
-
FRÅN http://www.swell.se
Väjningsregler
En surfbräda har samma rättigheter och skyldigheter som ett segelfartyg, eftersom lagen likställer surfbrädan med detta – Du är befälhavaren och den ytterst ansvarige för att fartyget framförs på ett betryggande sätt.
Tre enkla regler täcker de allra flesta situationer:
1. Högerregeln-Styrbordsregeln
Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss2. Högst i vind
Den som ligger högst upp i vind (lovart) skall lämna företräde om ni seglar åt samma håll.3. Upphinnande.
Upphinnande väjer alltid.Dessa tre grundregler gäller för kitesurfare och andra segelfarkoster. Motorbåtar har alltid väjningsplikt för segelbåtar/surfare, men lita inte på att alla racerförare är medvetna om detta förhållande…
För kitesurfing på större vågor gäller delvis andra regler om rätt till våg mm.
Observera att nyttotrafik alltid äger företräde, yrkesfiskare som Stenafärja… -
sourra wrote:
Sourra…Om du tror att man kan få skapa egna väjningsregler.. så tror du FEL!!
Om du/ni här tänker köra med era egna regler så ska du/ni surfa på en spot där du/ni är själva på..
För om de händer en olycka så är det ni som har hittat på egna regler som får ta den stora smällen om det händer något allvarligt !!
OCH till er som har gått era fina nybörjar kurser……Fick ni aldrig lära er väjningsreglerna lr va FAN !?!?!….
Ledsen Jonaish, jag ska ligga lågt med humorn i fortsättningen om det är svårt för dig att avgöra huruvida jag skämtar eller ej. För övrigt tror jag inte att problemet är ”fina nybörjar kurser” utan avsaknaden av dylika i kombination med en oförmåga att ta reda på vad som verkligen gäller.
sorry sourra…tänkte inte på att du ville skämta om väjningsregler 😉
och du ska inte behöva ligga lågt med humorn i fortsättningen.. det va jag som va för seriös med din fråga…..
-
jonaish wrote:Observera att nyttotrafik alltid äger företräde, yrkesfiskare som Stenafärja…
Om man är fiskare får man alltid köra före då?
ryska sjöfolk vet om sjövett, hur man grundar ordentligt med grogg innan man ger sig på att manövrera. Var det inte något fartyg som kom upp på stranden i ystad efter några 360s?
-
haha, yeah, wasnt it a Submarine!! that must have been funny…
Russian Captain – Hows my driving dude??
Russian 1st officer – I dunno man, I think we are parked…. -
Kritik my ass, du är bara dum! Det gäller inte när man kör vågor vilket vi gör här nere till 99%. Du är från och med nu på min ignore list, du måste lära dig alla hålla käft ibland.
-
Den som ligger högst i vind?
Den som har kiten högst alltså eller fattar jag fel?
-
Amen hur svårt kan det vara störst kör först och nybörjare håller sig undan alltid hur enkelt somhelst
-
:santa:
Är det inte bättre att någon skriver i klartext vad som VERKLIGEN gäller? Med lite förklaringar till alla sjötermer så som ”högst i vind” och ”lovart” m.m.?
Alla har inte skepparexamen, även om man nog borde ha detta.
-
Plattvatten, vind i höger öra är det bara att tuta och köra. Vågor (större som är ridbara och där det är svårt/svårare att ta sig ut), har den som kör ut mot vågorna företräde.
-
SkånePaul wrote:Plattvatten, vind i höger öra är det bara att tuta och köra. Vågor (större som är ridbara och där det är svårt/svårare att ta sig ut), har den som kör ut mot vågorna företräde.
Ha HA Du är för go Palle!
Nu förstod till och med jag! 😉 -
budokai wrote:jonaish wrote:Observera att nyttotrafik alltid äger företräde, yrkesfiskare som Stenafärja…
Om man är fiskare får man alltid köra före då?
ryska sjöfolk vet om sjövett, hur man grundar ordentligt med grogg innan man ger sig på att manövrera. Var det inte något fartyg som kom upp på stranden i ystad efter några 360s?
asså.. färjor å större båtar har svårare att svänga undan för en kitare etc..
däför går större båtar först.. så vi får väja för dem…
SkånePaul… OCH
Enlighted…Den som ligger högst i vind är det.. inte hur kiten är i luften..
Logga in för att svara.