Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reinventing Portugal

• Reinventing Portugal

Publicerad av jesper-b på 12 april, 2010 vid 14:09

Kom just hem efter en dryg veckas surf i Portugal. Tog bara med mig en 6’9 med ambitionen att få lite kolla på mindre brädor (allt under 7′ är smått för mig som den gamla longboard kook jag är). Blev en hel del och bra surf men det var inte helt oproblematiskt: De flesta spots var helt sönderblåsta!!!!!

Pendlade mellan nordväst och nordöst hela tiden och det fanns alltid spots med side-shore. Dessutom med 3-4 meter svall. Jag blev löjligt vindsurfsugen när jag såg förhållandena. Hade kunnat vågsegla 4.7 minst varannan dag och då var vi inte ens på de blåsigaste vindsurfspotsen eller under den blåsigaste perioden.

Nästa Portugaltripp (och det måste ske snart) ska jag fasen ta med mig ett liten naggande vågseglingskit. Nu inser jag varför jag hängde i det där landet i stort set varenda sommar i över tio år… Leve Portugal!

/JB

dr-masse svarade 15 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • styret

Medlem
    12 april, 2010 vid 14:56

Jag tog ett flyg ner dit i höstas.

Antagligen den minst förberedda resan jag nånsin gjort. Jag visste inte vad det var för valuta i landet när jag landade…

Men grymt surf med 4-6 meters swell i en vecka, sköna polare och t-shirtväder i november gjorde att trippen blev epic iallafall. Har två färdiga fotoreportage därifrån som antagligen kommer publiceras lagom till nästa höst-swell dundrar in.

• farbrorfraz

Medlem
    12 april, 2010 vid 18:27

tja! Vilka spots körde du på?

• ola-h

Medlem
    12 april, 2010 vid 20:09

Mmmmm. Hade Portugal planerat till sommaren men hade så smått slagit det ut hågen. Men kanske en kortis? Eller så är det så här års man skall dra?

• jesper-b

Medlem
    13 april, 2010 vid 09:37

Vi hade Ericeira som hemmabas, men åkte både söderut till Carcavellos och norrut till Perniche (i jakt på ej sönderblåsta vågor, vilket vi hittade). Annars brukar ju Guincho ses som det självklara vågseglingsspotet pga ibland ruggigt stark lokal side-off vind. Om man både surfar och vindsurfar tror jag dock man gör bäst i att cruisa runt lite. Den i Guincho cross-on nordvästan är till exempel ren side-shore på andra spots.

I Guincho anses det blåsa mest på sommaren, men jag misstänker att det inte gäller hela kusten. En surfare i Perniche berättade att det blåser mindre där på sommaren…

Sen hade jag helt glömt bort hur extremt vackert Portugal är och hur otroligt trevliga ALLA portugiser är.

Kortis på sommaren? Om enbart vindsurf så ska det nog vara på prognos. Även om det kan blåsa side-off dygnet runt och vara masthögt på Guincho på sommaren kan det också vara vindstilla i 2 veckor i sträck. Men det vet du ju redan Ola. Om man också surfar är det en annan grej. Jag tror dock mycket mer på en rejäl Portugalroadtripp i surfbuss med alla leksaker.

Kite: Jag var grymt förvånad av hur lite kite jag såg, trots finfina förhållanden (om man gillar vågor) Antar att det är mycket mer på sommaren. Nu såg jag faktiskt mer vindsurfare än kitare.

Nu är det ju vind på G här hemma och de gamla vanliga dilemmana uppstår: G-land, västkust, DK?

/JB

• basse

Medlem
    13 april, 2010 vid 10:46

Dk… det var en tanke det! 🙂

• dr-masse

Medlem
    13 april, 2010 vid 13:32

3 veckor där i juni – juli… utan familj.. med surfpolare… och skåpbil…

Nu skall Portugal utforskas!

• fastlandsguten

Medlem
    13 april, 2010 vid 16:31

Gotland ser ut att få lite vind fredag…

• dr-masse

Medlem
    13 april, 2010 vid 18:56

Sjävklart. Jag är bortrest…

Men en Gotlandstripp i vår vore såååå najs!!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications