Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rek 9.0 eller 9.5 som passar 490
-
Rek 9.0 eller 9.5 som passar 490
Publicerad av Oregistrerad på 29 maj, 2007 vid 10:46Tjena
Letar efter ett 9.0 eller 9.5 som passar och funkar på 490 mast.
Har en kanonbräda för lättvind och en 490 100% kolmast som jag gärna behåller. Största segel idag är 8.2 men vill ha större 🙂Vad rekommenderar ni? Nytt eller beggat spelar ingen roll så länge seglet är i bra skick och nyare än 2002.
Sailworks Retro 9.5 funkar och har fått bra kritik. Nått att ha?
Surfbutiken säljer Fluido som oxå passar 490 men hur är dessa segel egentligen? Har hört att segelytan inte är motsvarar storlekarna. Stämmer detta eller är det bara rykten?
Är ganska erfaren men kör enbart för att det är kul. Vill undvika formulasegel.
rasmus_w svarade 18 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
North Sails Daytona. I den storleken tycker de flesta att cambers är ett måste för att få lite vindregister.
-
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 10:56Förr var det vanligare att segelstorlekar inte stämde så bra med utsatta mått. När segel av senaste årsmodeller görs används datorprogram för att få exakta storleksmått på seglen så de stämmer mycket bra i storlekarna nu.
Förr var ju tex North kända för att göra segel som är mindre än utsatt storlek och Neil Pryde för att göra större segel än utsatt storlek.
I stort sätt alla nya segel är bra, oavsett märke. Ingen tillverkare har råd att göra dåliga segel. Både Sailworks och Challenger gör riktigt bra segel.
-
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 11:04Gott, tack för tipset on Daytona. Ska kolla upp det oxå.
Funderar lite på om tidig planing + andra prestanda påverkas positivt eller negativt av ”kort” mast. De flesta segel +9kvm rekommenderar ju 520?
Kommentarer kring detta?
-
Hot Sails Maui superfreak 9.0 om du är det minsta intresserad av manöverbarhet. Jag har 7.0:an och och det är det bästa seglet jag kört, tror jag. Enligt t ex Amerikanska windsurf är 8.0 (eller var det 8.5) i samma stuk och enligt Hot är även 9.0:an det. Om det inte är enbart max fart man är ute efter är ett stort misstag att itne titta närmare på Superfreak i dessa storlekar, skulle jag säga. Jag har itne superfreak som favvosegel i mindre storlekar, men 7.0 var verkligen en upplevelse.
-
Hej, Har kört med ett Fluido förra året men det var bara på 7,3m². I mitt tycke ett bra segel, men passar nog bäst för plattvattensegling och små chop. Planar upp blixtsnabbt och håller kvar vindbyarna bra, seglet är väldigt lätt, och lätt att rigga. Riggas efter mått på seglet +-3cm gärna -3cm på nedhalet om det blåser marginel vind. Uthalet ska man inte tok dra, utan kör hela tiden med neutralt uthal, börjar man bli överriggad så kan man öka med +1cm i taget, så man inte börjar tappa en massa höjd. Bra prestanda för lite pengar. Det där med att segelytan inte stämmer! Det är nog bara ett rykte skulle jag tro?
Hade det som största kit förra året med en Exocet Scross93 liter, gick igång i minsta bris. Är ingen tungviktare utan väger 77kg.
Ja, jag är TEAM seglare, men försöker ge ett ärligt svar om seglet.
Surfbutiken säljer väl Fluido 9,3m² från 06 till ett bra pris. -
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 11:42@Oregistrerad 386687 wrote:
Funderar lite på om tidig planing + andra prestanda påverkas positivt eller negativt av ”kort” mast. De flesta segel +9kvm rekommenderar ju 520?
Kommentarer kring detta?
Prestanda och tidig planing påverkas inte negativt av en kortare mast. Seglet är ju utvecklat för en sådan mast. Att ha en bra mast till seglet är mycket viktigare.
För frisegling för att ha kul är cambers absolut inte nödvändigt i storlekar upp till 9.5. -
OBS: Jag är också teamseglare, men i det här fallet handlar det inte direkt om en ”team promotion” utan Superfreak ÄR helt enkelt ett segel som helt skiljer sig från allt annat på marknaden. Det är mer av den anledningen jag menar att du (oregistrerad) skall ta och kolla närmare på seglet.
Kan ge en mer ingående beskrivning när jag har lite mer tid.
-
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 12:18Neil Pryde V8 9,0 riggas på 490-mast.
Planar dessutom löjligt tidigt. -
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 12:24Jag skulle aldrig köpa ett segel över 7,5 kvm utan cambers. Bukvandring i 190!
När det handlar om så stora segel som över 9 kvm handlar det om att plana och köra rakt fram samt att ta höjd. Ballettsegling är det väl ingen som sysslar med i den storleken så manöverbarhet kanske inte skall rankas högst… -
Olas polare och dessutom en av de som tjänar pengar på Hotsailsmaui-försäljning i Sverige!
Oreggad: Vad är du ute efter? Fort rakt fram eller lek och smek? Freeride kan vara väldigt olika typer av vindsurfing. Även numera i vindar där 9.0or gör sig gällande.
Vill man plana omkring i största allmänhet, carva jippar, göra små hopp. Sätta ickevindsurfande kompis på ”fördäck” eller laja omkring på annat kreativt kuligt sätt
eller
speeda om polaren, sätta personbästa på GPSen, vinna lokala slalomtävlingen
Då blir det helt olika rekommenderade segel. Försök formulera vad du vill fokusera i din vindsurfing så kan du få bättre råd.
/Jesper B
Glömde jag produktplacera ett eller ett par Hotsegel? I så fall: Fort rakt fram – något av Speedmodellerna. Leka omkring – Superfreak helt överlägset!
-
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 12:40@Oregistrerad 386706 wrote:
Jag skulle aldrig köpa ett segel över 7,5 kvm utan cambers. Bukvandring i 190!
När det handlar om så stora segel som över 9 kvm handlar det om att plana och köra rakt fram samt att ta höjd. Ballettsegling är det väl ingen som sysslar med i den storleken så manöverbarhet kanske inte skall rankas högst…Då har du aldrig provat ett modernt segel.
Kör mycket med segel upp till 9.5 utan cambers. Funkar riktigt bra. Stabila och ingen bukvandring som i gamla segel. Tål självklart inte lika mycket vind som en cambersegel, men det är ju inte tanken heller. -
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 12:56Satsa på nåt av de segel du skrev om själv: Sailworks Retro eller Challenger Fluido. Toppsegel båda två!
-
Jag kör NP RS5 på NP X6 490 mast och den håller ännu så länge( 1 år ). NP V8 är en snällare version även den på 490 mast om jag minns rätt. Jag har även ett NP Saber 8,2 som jag kör på 490 masten- mjukare, mer lätthanterligt, går i gång nästan lika tidigt men inte lika stabilt och håller inte draget i vindhålen lika bra och när man duckgippar får jag underlattan mitt i ansiktet.
Jag hyrde Northgrejor i Dahab i våras körde då Daytona 8,4 resp X-type 8,2 där x-type liknar saber och daytona var snällare än RS5 men stabilare än saber.
Tänk på att kolla att du har rätt mast för seglen. Jag hade North master i NP RS5 och det funkar inte utan blev tvungen att köpa NP mast. Så välj segel efter viken mast du har/skaffar.
-
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 14:09@Oregistrerad 386712 wrote:
Då har du aldrig provat ett modernt segel.
Kör mycket med segel upp till 9.5 utan cambers. Funkar riktigt bra. Stabila och ingen bukvandring som i gamla segel. Tål självklart inte lika mycket vind som en cambersegel, men det är ju inte tanken heller.Har provat segel av olika typer och köpt cambersegel. Gick tidigare på marknadsföringsniten med stora segel utan cambers. Trodde helt enkelt att prestandaökningen med cambers inte kompenserade för den sämre manöverbarheten. Jag vet nu bättre, åtminstone för den typ av segling jag är ute efter i den storleken.
När du säger att du kör mycket med segel utan cambers upp till 9,5, ifrågasätter jag om du öht testat cambersegel.
Du som är på jakt efter att köpa segel, ha i åtanke att en del på konfen är team riders och använder konfen för att promota sina märken. Försök läsa ALLA inlägg med en nypa salt, läs tester i press och på nätet och försök skapa dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
Det blir ganska dyrt att köpa fel….
-
Oregistrerad
Gäst29 maj, 2007 vid 14:47Tjena
Stort tack för engagemanget, gott!För att precisera mina behov lite:
– Kör långa rundor, tar mig ut till havs, siktar på en udde etc
– Kör aldrig utan att plana, eller har åtminstone inte ambitionen att göra det
– Kör för att träna kroppen + kul
– Har NP490 100% kol. Grym mast tycker åtminstone jag (ska inte bytas ut)
– Ngn gipp här och där men blir ganska sällan då det blir långa repor
– Kör en ”freeride race” 140/74 från Proof. Tar upp till 9.5m2 enligt eget test
– Seglet ska även gå att slänga på en formula därför vill jag inte gå ner i size för mkt
-Har NP 8,2m2 från 2001 idag som jag glömt namnet på. Utan cambers men funkar fint
– Vill ju öka på minst 20% på ytan så 9,3-9,5 känns lagom
– Viktiga är att jag får tidig planing. Behöver ingen mjuk top-end för ”mkt vind”. Går ner på mindre prylar i så fall.
– Sen finns där ju 9.0 som kan plana lika tidigt som 9.5. Såna kommentarer är oxå värdefulla.Tack!
Logga in för att svara.