• Reklamation

Publicerad av joco på 5 augusti, 2005 vid 15:07

Köpte en helt ny rigg för en månad sen ungefär. När jag var ute o seglade idag så gick rdm-masten rakt av under normal segling på plattvatten. Har pratat med dom jag köpte grejerna av och självklart så får jag ut en ny mast på reklamation. Men på grund av brottet så fick jag ju också ett hål i mastfickan på det nya seglet. Försäljaren sa att en segelmakare fixar det lätt (antar att försäljaren står för kostnaden…) Borde jag inte kunna kräva att jag får ut ett nytt segel istället?? Den skadan orsakades ju helt o hållate pga mastbrottet. I och för sig så blir nog lagningen bra om jag lämnar in det till en segelmakare, men andrahandsvärdet sjunker ju helt klart. Vad tycker ni är rimligt???

surfslusken svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 17:37

Garantin gäller väl bara masten, inte skador den orsakar…?

• pataba

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 18:13

Njae, tveksamt om de står för lagningen av seglet heller. Bäst du kollar om det var det de menade. Det lät ju rätt OK att de inte tjafsade om reklamationen i alla fall.

• oaxen

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 18:26

Hej!

Med många års erfarenhet av jobb i butik(vindsurf, skate, sb, sport etc) kan jag säga att du endast har rätt till reklamationsersättning vad gäller masten. Seglets skada har ju inte uppstått p g a något fabrikations-/materialfel hos seglet.
    Seglet får du lösa via din försäkring, om du har någon. T ex småbåtsförsäkring eller liknande beroende på bolag.
    Tråkigt, minst sagt.
    Förmodligen minskar andrahandsvärdet något, men ju äldre det blir desto mindre skillnad mot ett nytt.

• oscar

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 19:10

JO du har rätt till ersättnign för alla kostnader till följd av felet på masten. Kolla konsumentköplagen. Du har således rätt till ersättning för kostnad för reparation av segel, bensinkostnader mm, dock blir det svårt att kräva nytt segel eller ersättning för värdeminskning då butiken har rätt att välja att reparera produkten.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:29

Låter som en Challengermast. Stämmer det?

• surfslusken

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 14:05

Jaaaa! kom igen nu, vilket märke va de på masten tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.