Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reserapport- Sotavento, Fuerteventura

• Reserapport- Sotavento, Fuerteventura

Publicerad av anonym-anvandare på 28 april, 2000 vid 22:33

Jag var på Fuerteventura en vecka nu efter påsk, det blåste varenda dag över 15 m/s….Uthyrningen på Rene-Egli:s Procenter var suverän om man kunde bortse från alla tyskar som knappt kunde segla, hade man en bräda och det brallade i och det var så att man skulle byta till en mindre var nästan alltid de bästa brädorna ute på vattnet, och de som var först uppe var de sämsta alltså de gamla tyska gubbarna….Kan då tilläggas att det är F2/JP/NeilPryde grejor de hyr ut! Och givetvis var JP brädorna opå vattnet….Men jag fick testseglat JP Freestyle 255/265, Wave 260/250, F2 Wave 252.
    Sen fick man ju testat Neilpryde:s alla vågsegel och freestyle segel, jag kom fram till att Zone kändes bäst på 5.3 och nedåt….

Jag seglade 5 dagar utav 6 hyrda dagar, jag orkade helt enkelt inte segla 6 dagar på raken. Första dagen seglade jag först 6.2 och sedan ökade det till 5.0, andra dagen blåste det mer seglade 4.4, tredje dagen 4.0……Alltså vinden ligger runt som mest mellan 4.0-5.3. Vinden kommer efter tolv nån gång, och är som starkast mellan 3-7 på eftermiddagen.
    Om man skulle bott optmalt skulle man bott på Sol Elite Gorriones som ligger fem minuters gångväg till Procenter 1 (det finns två). Från Costa Calma kunde man gå (tog en 20-30 min), men det bästa var att det fanns en shuttle-bus från centret som man kunde säga till att köra en fram och tillbaks till hotellet, det ingick i priset av brädhyran som var 33.000pts för 6 dagar, då med ”World Cup”- grejor, alltså de värsta grejorna, det fanns även freeride grejor till ett lägre pris…

Jaja, nu är man iaf uppvärmd till säsongen!

(Detta kanske är helt osammanhängade, texten alltså, det skrevs 00:40….)

matte4surf svarade 25 år sedan 2 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2000 vid 22:53

Suveränt
    Reserapporter är det bästa med konf

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 09:34

Glömde säga hur vågförhållanden var: Crossoffshore, mest chop…..inne vid stranden var det dock vågor som bröt som var typ 1-2m, de gick att rida fint och göra ungefär två bottomturns och kanske en aerial, det bästa var ju att vågridningen var offshore, så jävla skönt…

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 10:47

Berätta lite om de olika brädorna,
    vilken tyckte du var bäst.
    Den stranden du seglade vid är det den de haft
    Freestyle tävling på ?.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 15:31

JP Freestyle 265: seglade soul 6.2 med denna bräda, kändes inte så stor som den är, lätt att chophoppa med, men kanske ingen favoritbräda…inte för mig iaf
    JP Freestyle 255: denna seglade jag 4.7-5.8 på, kändes kanske bäst till 5.3, den gillade defenitivt inte att vara överriggad, när den var överriggad fick den inte samma följsamma kansla som när man hade lagom tryck, men den var jävligt lätt att få rotation med på stora chop…
    JP Wave 260: denna bräda var defenitivt skön att segla runt på, kanske inte så manöverbar som jag hade förväntat mig när man red vågor, körde 5.0 och 5.3 på den om jag inte minns fel…
    JP Wave 250: jävligt lätt och fin känsla, svängde extremt skönt, men den kunde bli lite fladdrig i hård vind tyckte jag, låg inte lika bra i vattnet som F2wave 252…….
    F2 wave 252: denna brädan var min favorit till 4.4, den skönaste jag har seglat på, svinbra kontroll i byarna, svängde så j-vla bra på vågen, var aldrig tvungen att ta ut foten för att göra en bottomturn, mycket slashig…

Jag tror det var den stranden de har haft freestyletävlingar på, nästan helt säker, det är iaf den de har speedtävlingar på!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 16:15

Roligt när man får kommentarer på olika brädor.
    Kanske får man sticka dit med någon flygstol och hyra grejor.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 20:00

Do that, akta dig för solen bara, tydligen där och i Australien som det är starkast sol i hela världen, enligt en som bodde där, jag kan ju säga att jag flår typ överallt…Felet med stället är alla tyska nudister som vandrar runt på Sotavento, man kan ju nästan spy när det kommer en gammal fet kärring naken…Men på Procentret låg det en hel del fräsha tjejer och solade i string!

ÅK!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 20:29

Vad kostade veckan med allt?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2000 vid 21:21

Pengar….nej jag vet inte vad resan kosta exakt, men runt femtusen gick resan på, men då var det et 4-stjärnigt hotell och det ingick frukost och fri hyrbil (fick vi reda på sista dagen…grr), hyran för bräda och rigg med försäkrning och allt typ 1700-1800skr…bara till att plussa ihop!!

• anonym-anvandare

Medlem
    1 maj, 2000 vid 13:37

Hej
    Tack för ett verkligt bra inlägg, konf. när den är som bäst. Mer sånt.

Om du skulle välja EN bräda av dessa för svenska förhållanden viken skulle du ta och varför?
    Mvh//Bosse

• anonym-anvandare

Medlem
    1 maj, 2000 vid 20:28

Faktiskt skulle två stycken varit det ultimata för mig (81kg), jag skulle ha tagit JP Freestyle 255 för att den är lagom stor med sina 94L till mig och typ ett 6.0, och sedan skulle jag tagit F2 252 faktiskt före Jp:s vågbrädor för att den var så mycket skön kontroll i och svängde grymt…Men om jag skulle ha tagit bara en skulle jag tagit en titt på en lite större vågbräda med typ dryga 80L, för jag kör racing annars…

See you on the water..

Erik S-81

• anonym-anvandare

Medlem
    1 maj, 2000 vid 20:51

tack för infot
    //B

• matte4surf

Medlem
    2 maj, 2000 vid 14:28

Min polare var på Fuerte över påsk och det blåste pung, han seglade bara en dag med 3.7 och sket på sig. Grymt blåshål om man är kung med pung!

• matte4surf

Medlem
    2 maj, 2000 vid 14:33

Var själv i Sotavento under världscupen -98 och det var coolt som fan att se Naish, Terminator, Stone och grabbarna. Blåste 5.0 alla dar under två veckor, en dag var det dock 3.7 och det var fan inte lätt. Men grymt vindsäkert och som sagt. Tyvärr är ju stället genomtyskt men det får man väl lov att stå ut med.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reserapport- Sotavento, Fuerteventura

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.