Senaste nytt › Forums › Rhodos i sommar
-
Rhodos i sommar
Publicerad av imported_borje på 9 januari, 2004 vid 15:42Jag och gumman har bokat en resa 2 veckor till Rhodos i sommar. Närmare bestämt Ixia. Sticker i slutet av juni. Bor 50m från stranden så det kan bli rätt gött. Är det någon som har varit i Ixia och kan berätta lite och är det någon som har tänkt åka dit ungefär vid samma tidpunkt?
Vad gällande segelstorlek hade jag tänkt ta med mig 5.0 5.7 6.4. plus en 99l freestyle wave bräda. Kan detta vara en bra kombination?Häng löst
niklas_s svarade 21 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Hej Börje!
Vi planerar också en resa till Ixia i sommar, i början av Juni var det tänkt. Jag lurar på det här med att ta med grejer, har du kollat med flyget vad det kostar och vilka åker ni med? Enligt mina efterforskningar verkar Ixia ligga bra till för surf, finns väl åtminstone ett par surfcentra där.
Trevlig resa!
/Andreas
-
Det kostar 800:- att ta med sig grejerna från Sverige. Då brukar man få ta med sig 30kg. Det blir ca, en bräda + 3 segel 2master bom osv. Du tjänar på att ta med dina egna prylar för det är ganska dyrt att hyra. Jag har gjort en hel del efterforskning om Rhodos och Ixia. Det ligger väldigt bra till och brisen kommer vid 13-14 tiden varje dag. Desto varmare desto mer vind. Brisen är starkast i juli/augusti då det kan vara 4.X vindar. Så det är bättre ju senare du åker dit. När det brassar på ska oxå vågorna vara renare i Ixia. Jag ser fram emot att freestyle segla i bara shortsen
Vi kanske ses
Häng löst
-
Jag var där 12 jul – 12 aug 2001. I trianda/Ixia.
Ditt val av utrustning kan jag säga låter dunderbra.
jag körde på en 260 f2 freestyle och hade bara med mig 5.1 och 6.2 och klarade mig jättebra på det.
I juni är det mer troligt att det är 6.2-7.2 vind men ju senare mot aug det är desto mer blåser det. Eftermiddagarna bjuder alltid på mer vind än förmiddagen. I aug kunde man nog kört 4.x .
Du kan nästan ställa klockan efter vinden. Efter kl 10 kommer vinden som på beställning och blåser tills kl 18-19.
Otroligt konstant, på 1 månad hade vi bara 4 dagar vindstilla , alla andra dagar surfade vi.
Dyningsvågorna kan på en blåsig dag gunga upp 3 meter, där kan man leka ganska bra med hopp *ler*.
Skulle det inte vara så mycket vind inne i bukten så blåser det nästan alltid mer om man surfar utanför ett stort tysk hotell (Blue Horizon) som ligger längst ut mittemot rhodos stad sett.
Hoppas det blir en trevlig resa!
om du vill se lite mer bilder så kan du kika in på
Windsurfbeach[img]http://wsbserver/pics/rhodos/watercam/002.jpg[/img]
-
Rhodos verkar ju svin sjysst. nån som vet någon hemsida med boende osv till sommarn?
-
Ta en vanlig charter resa, det blir billigast(om du inte ska stanna längre en 2 veckor). Alla bolag flyger dit. Apollo har antagligen bäst utbud. Själv betalar jag 5500:- 2 veckor inkl. frukost buffé och bor 50 meter från stranden.
-
Hej, en fråga till bara, eller ett par kanske…
Vilken researrangör åker ni med som tar 800:-
Hur stor är chansen att flyget trashar prylarna, har du åkt många gånger med egna grejer, måste man packa in dem extremt noga inför flyget?
Mvh Andreas
-
Tror inte det spelar någon roll vilken researrangör du åker med. Det brukar kosta 800:- Angående förpackning har jag ingen erfarenhet direkt, men man vet ju att de som lastar planen inte brukar vara alltför vänliga mot prylar det står ”fragile” på. Så ett tips är att lägga en våtdräkt runt brädan och att rulla ihop två eller flera segel samtidigt i ett fodral, då blir de mycket tåligare.
-
om man åker i 4 veckor så man kommer hem 9onde augusti. alltså ungefär från 9onde juli till 9onde augusti, å man har me sig 6.2 å en 95 liters freestyle som största prylar, å man väger 60 kilo, hur många dagar skulle man ungefär sannolikt få då?
sikken fråga
. tänkte bara om de e nån ide å åka i juli me såpass små pryls.
-
Det blåser bra i Juli. Juli och Augusti är de bästa månaderna. 95 liters bräda och 6.2 kommer du långt med
-
Jag var på rhodos 2001, det var där jag provade windsurfing första gången. Sedan dess har man varit fast… Men när jag och brorsan var där körde vi förbi södra delen på ön och där finns ett stort ”surfcenter”. Där var i alla fall windsurfingflaggor och smockat med vindsurfare! Stället heter prasonissi och det kan man kolla mer om på denna sida!: http://www.faliraki-info.com/beaches/prasonisi.htm
Borde inte detta vara det bästa stället på rhodos när det är så många där?? Såg från planet när vi landade på ön en massa vita sträck på vattnet. Undrade vad det var men kom senare på att det var vindsurfare!!
Hangloose och hoppas ni som tänker åka till rhodos får det bra! -
Prassonisi är vågstället på Rhodos. Nackdelen är bara att det är inte lika vindsäkert som de norra delarna.
-
När jag var där har jag för mig att det var helt platt.. Men så är det ju inte alltid vågor på ett vågställe…
Hang loose….
-
Platt på ena sidan landtungan, vågor på andra sidan. Kolla hemsidan.
-
Packa in brädan i bubbelplast för i h-te! Annars ligger man risigt till…polarens bräda, som var mindre bra inpackad, såg ut som en trasdocka efter en flygning vi gjorde. Min bubbelplastinpackade såg ut som vanligt…
-
Om man nu skulle packa bra fast det går sönder ändå, då har man väl rätt till ersättning om man har märkt att frakten är ömtålig.
Någon som har erfarenhet av detta?
Logga in för att svara.