Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rida frontside?
-
Rida frontside?
Publicerad av ola_p på 27 juli, 2002 vid 08:01Har sett att en del rider frontside i Apelviken, har själv dock inte lyckats så väl.
Så hur gör man? jag ghar liksom problem med att komma runt första biten, så att man kommer frontside. Finns det något bra trick för att komma runt?ola-h svarade 23 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Är ingen mästare på frontside men jag brukar efter en kort backside på vågen sakta ner så mycket det går genom att släppa ut riggen, dock utan att tappa planingen. Har man för mycket fart i svängen blir den lätt för vid och man hamnar framför vågen. I och med att vågorna i Abay inte är alltför stora får man se till att svängen blir duktigt snäv. Flippa i princip runt brädan mot frontside och släpp ut riggen så den tappar draget. Nu brukar jag snabbt tappa fart (seglet bromsar i motvinden…) så det blir en snabb cutback till backside igen. Alltså blir det ingen längre frontside ridning för min del….Ska man lyckas med det i nära onshore vind måste man nog försöka köra clewfirst frontside så man har lite draghjälp av seglet (kanske man skulle träna på nästa gång hehe).
Kanske någon annan kan förklara bättre 😛 -
Är med på vad du menar iaf. Jag komm runt en gång, då jag lyckades få runt brädan och sedan göra en supertight(kändes det iaf som) cutback.
-
Kolla filmer från Maui och se hur man rider frontside, filmer som: ”Sand mellan tårna” och RIP med Naish.
All tyngd på framfoten är nyckel till speed i botensvängen, sen är det bara att trycka tillbaka i cutbacken och gå vidare…Aloha
-
Kolla filmer från Maui och se hur man rider frontside, filmer som: ”Sand mellan tårna” och RIP med Naish.
All tyngd på framfoten är nyckel till speed i bottensvängen, sen är det bara att trycka tillbaka i cutbacken och gå vidare…Aloha
-
Det är många som gör som du med sin bottensväng i cross-on. Det leder dock som du nämnde till att man endast kan göra korta långsama bottensvängar. Vi ll man kunna köra radikalare mot läppen gäller det även i cross onshore att istället ta maximal fart. Att komma långt ut från vågen är inget problem om man bara lyckas hålla farten uppe. När bottesvängen inleds är det därför bäst att i början sikta på att accellerera maximalt nedför vågen varefter man lägger på hårdare svängtryck efter hand. Ju mer onshore och ju segare vågor det är desto mer måste man samtidigt som man kantar brädan vrida överkroppen för att inte backvinda. När man får in detta bra blir inte bottensvängen så vid som man kan tro utan man kan efter accelerantionsfasen svänga rätt tight upp mot vågen. Om man dock inte har tillräcklig fart från början kan man inte lägga tillräckligt med tryck på brädan utan att den sjunker igenom och det är genom bra tryck på brädan i svängen man kan skapa accelerationen.
Det är svårt att i ord beskriva hur det går till, men något som hjälper är att verkligen fokusera på bottensvängen och dess skär istället för att fokusera på tillbakasvängen och låta bottensvängen bara bli en väg dit.
-
Kände på mej att jag inte gör helt rätt. Har kollat på surffilmer och där har de grym fart och tryck i svängen. Men det är i sideshore med stora cleana vågor. I mer onshore och choppiga vågor är det nog betydligt svårare att få till det. Ska testa nästa gång men kommer säkert att studsa av brädan eller backwinda. Skitidet jag kommer nog få en fet upplevelse iaf =)
-
Testa på bara, det är bättre all ladda så man backvindar då och då. Tekniken för att fixa detta lär man sig under tiden man laddar hårdare och hårdare i bottensvängen.
Det du skrev om att ligga på vågtoppen och nästan stanna är för övrigt inte helt fel. I bra vågor gör nästan alla duktiga seglare så. Detta görs dock endast innan första svängen och endast under tiden vågen bygger till rätt branthet. Proffsen är nämligen extremt bra på att utnyttja vågen för att få fart, inte bara vinden. Jag tycker nog att detta är den största skillnaden mellan de riktigt duktiga och de inte fullt så bra. Det är därför de duktiga kan rippa superfett, med flera meter höga airials mm, trots att det blåser långt, långt under planingsvind. Dock krävs en våg med lite fart (den behöver dock ej vara stor). När man i ligger på toppen och väntar tjänar man på att ligga så högt som möjligt, precis så man inte ramlar av. När man sedan droppar in blir det nästan som i vågsurfing. DÅ är det viktigasta att inte fumla bort farten utan verkligen ladda down the line och få till en ren sväng utan studs. Amatörer går ofta för rakt ned eller rent av lite upp mot vinden och får ett kort tag bra fart som de sedan inte kan hantera när de alldeles för sent inleder själva bottensvängen. Svängen hamnar då också för långt framför vågen utan möjlighet att hämta mer fart.
Man kan köra lite med den här ”vänta-stilen” i cross-on och sega vågor också, men det är inte lika effektivt. Eftersom man i dessa förhållanden kan segla backside med vågen ”uppåt” kan man, tycker jag” passa på att ta lite av farten man får av detta med sig in i bottensvängen. Det blir en till slut en övervägning mellan hur mycket man skall gå upp på toppen och hämta extra höjd och hur mycket fart man vill tappa innan man sätter igång. Gå upp för vågen backside och sedan styra om till inledningen av bottensvängen utan att stanna av för mycket kräver också en del teknik.
Ett trick man kan använda i sega förhållanden är att göra en bottensväng och mjuk toppsväng innan vågen har byggt färdigt. En slags ”försväng”, liksom. Då kommer man in i den ”riktiga” första bottensvängen både med fart från ”försvängen” och med bra höjd på vågen. Nackdelen med detta är att man givetvis tappar extra höjd mot vinden som man förr eller senare måste ta igen, vilket kan vara lite jobbigt. En annan nackdel är att det blir svårare att bedömma vågen och träffa läppen på ett bra ställe i den första (riktiga) toppsvängen.
Logga in för att svara.