Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga Neil Pryde på Simmer SC6

• Rigga Neil Pryde på Simmer SC6

Publicerad av joli på 30 maj, 2007 vid 07:11

Det är ju många som kör NP-segel på Simmer SC6-mast. Kan ni dela med er av era erfarenheter ang riggning?

I helgen fick jag lite feedback från en mer erfaren seglare på min riggning (RAF JET 03 6,9) . Jag har alltid riggat ung enligt måttangivelserna på seglet. Tredje lattan uppifrån har då pekat rakt mot mitten av masten och inte alls rört den. DVS helt utspänd från masten.

Nu släppte jag nedhalet rejält, ca 2-3 cm så tredje lattan kom att ligga mer bredvid och i höjd med masten (om ni förstår hur jag menar). Jag släppte också uthalet 2 cm.

På vattnet fick jag mer drag, men seglet kändes också lungnare, mer balanserat och med mindre tryck på främre handen.

Igår gjorde jag om samma manöver med mitt Saber 5,7 med ungefär samma resultat.

Brädan var i båda fallen JP X-cite 120.

Vad är era erfarenheter?

/Johan

joli svarade 18 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • nlc

Medlem
    31 maj, 2007 vid 06:57

Jag kör med en SC6 460 i mitt NP Saber 6.7 och upplever att det funkar bra om jag riggar nedhal efter sifforna på segel och lite längre bom. Uthalet drar jag tills jag nästan kan trycka ner seglet till bommen en tredjedel ner från cleatet (om du fattar vad jag menar).

Hur känns Saber i 5.7 ? Är grymt sugen på ett.

• joli

Medlem
    31 maj, 2007 vid 19:07

Jag gillar det. Bra drag, stabilt. Det känns som jag kan välja ett mindre segel än tänkt.

Jag har funderat på en 6.7…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga Neil Pryde på Simmer SC6

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.