Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riggdata Simmer Zero seven 03 ??
-
Riggdata Simmer Zero seven 03 ??
Publicerad av Knatte på 25 juni, 2006 vid 09:19Någon som har koll på riggdata på Simmer Zero Seven 8.3 Kvm 03??
Det står en sak på segelpåsen, som definitivt inte stämmer med verkligheten.
Bom måttet där är 218 cm, men en provriggning idag gav snarare 225-228 cm som verkligt värde. (Enligt min Nautix jumbo bom i alla fall)
Luff skulle vara 499 cm enligt påsen och det stämde rätt ok.På hemsidan står det
Storlek: 8,3 Luff 502 Bom 223 rek mast 490Någon som har något att tillägga om detta. Men en avvikelse på nästan 10 cm från måtten från segelpåsen låter mycket. Men seglet såg helt ok provriggat, om man bara sket i påsen angivelser och gick på känsla/erfarenhet:grin: 😀
Knatte svarade 19 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag har ett Zero Seven 6.4 och där är samma grej, det verkar helt knas när det skall riggas (Står 192, men passar bättre med 198-200). Men prova ändå, jag tänkte att så jäkla fel kan inte längden på min bom vara så jag riggade som det stod, det ser muppigt ut men när det blir fyll i seglet så blir det riktigt fin form på det.
-
Knatte
Gäst25 juni, 2006 vid 10:42Svenne wrote:Jag har ett Zero Seven 6.4 och där är samma grej, det verkar helt knas när det skall riggas (Står 192, men passar bättre med 198-200). Men prova ändå, jag tänkte att så jäkla fel kan inte längden på min bom vara så jag riggade som det stod, det ser muppigt ut men när det blir fyll i seglet så blir det riktigt fin form på det.
I mitt fall stod inte seglet alls, då det var så mycket negativt uthal att seglet inte kunde stå alls. Det vek sig vid bomnocken typ 😡 😡
Så det finns ingen chans att det skulle kunna funka. Kanske med kataloguppgiften, som är 5-6 cm längre än segelpåse datan.. -
Men har du provat med seglet på vattnet?
Mitt var också sjukt fult när jag riggade det, gjorde som du och la på nästan tio cm. Var ute och seglade och såg att det var okej på vattnet, kortade bommen till +5 cm och det så fortfarande bra ut på vattnet. Jag ligger några centimetrar plus nu, det ser fortfarande märkligt ut på land men har fin form när det surfas. -
Knatte
Gäst25 juni, 2006 vid 14:23Svenne wrote:Men har du provat med seglet på vattnet?
Mitt var också sjukt fult när jag riggade det, gjorde som du och la på nästan tio cm. Var ute och seglade och såg att det var okej på vattnet, kortade bommen till +5 cm och det så fortfarande bra ut på vattnet. Jag ligger några centimetrar plus nu, det ser fortfarande märkligt ut på land men har fin form när det surfas.Nej, jag har inte kommit ut till vattnet ännu. Men det finns ingen möjlighet att de skall funka med det tryckta måtten på segelbagen. Jag lovar:tongue:
Däremot, skulle det kanske kunna funka med riggdatat enligt Simmers Hemsida:grin: Dessa data skall jag använda, den gången jag kan börja surfa igen:smile: -
Står det inget på själva seglet?
Då är det nog bättre att gå på websidan, bagen däremot kan ju lätt vara av fel årgång tex…Simmer seglen är lite tajta i mast fickan och det ser lätt lite knyckligt ut i bomhöjd men det försvinner när du har vind i seglet. Jag har inte kört 8.3:an men 7.6 behöver, precis som andra nocams, positivt uthal.
-
Knatte
Gäst25 juni, 2006 vid 16:13The_Novice wrote:Står det inget på själva seglet?
Då är det nog bättre att gå på websidan, bagen däremot kan ju lätt vara av fel årgång tex…Simmer seglen är lite tajta i mast fickan och det ser lätt lite knyckligt ut i bomhöjd men det försvinner när du har vind i seglet. Jag har inte kört 8.3:an men 7.6 behöver, precis som andra nocams, positivt uthal.
Jag har kollat igen. Samma siffror på bag och segel, som inte stämmer med riggdata på hemsidan. Jag har kollat 2004 uppgifterna också och de stämmer inte heller och utseendet är lite anorlunda
-
”Thread your outhaul and tension to the prescribed
length. This should be about 2-4cm of positive
tension from the neutral position.”Så står det i Simmers riggmanual. Jag har ett crossover och outhaul stämmer inte på det heller, däremot stämmer downhaul rätt bra (om jag minns rätt, det var ju ett halvårsen jag riggade 5-nollan senast).
-
Knatte wrote:Svenne wrote:Men har du provat med seglet på vattnet?
Mitt var också sjukt fult när jag riggade det, gjorde som du och la på nästan tio cm. Var ute och seglade och såg att det var okej på vattnet, kortade bommen till +5 cm och det så fortfarande bra ut på vattnet. Jag ligger några centimetrar plus nu, det ser fortfarande märkligt ut på land men har fin form när det surfas.Nej, jag har inte kommit ut till vattnet ännu. Men det finns ingen möjlighet att de skall funka med det tryckta måtten på segelbagen. Jag lovar:tongue:
Däremot, skulle det kanske kunna funka med riggdatat enligt Simmers Hemsida:grin: Dessa data skall jag använda, den gången jag kan börja surfa igen:smile:Jag kollade hemsidans värden på mitt segel och det stämmer exakt med vad jag kör med (192 vs 196). Konstigt att de skriver en sak på sajten när det står något annat på seglet.
-
Knatte
Gäst25 juni, 2006 vid 21:06Kan bara hålla med dig Svenne 😀 😀
Man borde ju kunna trycka samma värden på seglet och på hemsidan. En sådan kordination hade ju underlättat lite:laugh:
Logga in för att svara.