Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riggnings Hjälp!!!
- 
		Riggnings Hjälp!!!Publicerad av eriksson på 8 april, 2003 vid 12:16Var ute och skulle rigga lite idag, i väntan på surf! 
 Men jag hade så stora problem med mina cambers segel,
 dom ”klicka” ur hela tiden! har inte haft nåra cambers segel förut!…
 hur ska jag göra?Knatte svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
- 
			7 Svar
- 
JOHN_J_RAMBOGäst8 april, 2003 vid 12:30kläm ut några svordommar, det gjorde min farsa förr iallfall när han använde segel med cambers  
 Fick hjälpa till ibland o hålla dom medans han spände ner.
 Vet inget som kan va till din hjälp.
 Hadet!
- 
detta funkar för mig: 
 1.Dra lite i nerhalet
 2.Dra i uthalet så att trycket på camberna lättar lite.
 3.Ploppa i klykorna
 4.Rigga för seglingPå den ”gamla goda tiden” smällde man av lattorna på vissa cambersegel om uthalet släppte innan man dragit ut lattorna ur camberna. Då var dett ta mej fan inte kul att rigga camber.. 
 Sedan kan du lätta lite på uthalet
- 
Vad är det för segel? 
 Jag har själv ett arrows dragster -01 med två chambers. Detta går att rigga på helt vanligt sätt och jag har aldrig haft en chambers som ”poppar ut”?
- 
Tjenare! Jag har också ett simmer race, detta är väl det enda race seglet jag haft detta problem med, men det brukar gå bra, bara man har längden rätt på mastfoten så man slipper backa och ta om, utan att man kan dra ner så det blir hyffsat spänn direkt, går inte det får man dra i uthalet och försöka ploppa tillbaka klykorna, brukar gå om man trycker ner lattan lite samtitigt som man trycker tillbaka cambern. 
 Går inte det är det bara att börja om från början…Snart premiär   
- 
KnatteGäst8 april, 2003 vid 16:22Det som funkar bäst (liknande andra tips är) är att föra in masten så långt in det går i seglet, innan cambrerna börja ploppa ur. 
 Spänn sedan uthalet så mycket det går!!
 Detta avlastar camerna så mycket att de inte ligger i tokspänn och ploppar ut.
 Nu kan du börja dra i nedhalet och justera detta till lämplig längd.
 Sist släpper du på uthalet till lagom längd. Detta är det enda sätter jag kan rigga mitt NP V8 ifall man inte har 7-8 armar till hjälp mm….  
Logga in för att svara.