Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings Problem!!!

• Riggnings Problem!!!

Publicerad av eriksson på 18 april, 2003 vid 14:03

Hej.. har inte fått till riggningen än. är inte van att rigga lite nyare segel. problem:

1.Lattarna sticker ut utanpå masten (dom ligger inte mot masten) utan dom sticker ut, man tro nästan att det kommer gå hål i lattfickan . även fast jag har dragit de nedhal som ska vara.+ uthal
    ?
    2.Mitt Cambers segel blir skrynkligt och cambersarna brukar hoppa ur lite nu och då.

nån som förstår mej?!

eriksson svarade 22 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • oscar

Medlem
    18 april, 2003 vid 14:13

Som vanligt hjälper det oehört om du skriver vad du har gör grejer. segel (märke modell storlek) mast (märke längd) bom osv…..

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2003 vid 14:14

Lattorna skall sticka ut lite grann på andra sidan. Inget att oroa sig för wink.gif har du dragit rätt med ned- och uthal skall det inte vara några problem…förutsatt att du har rätt längd på masten såklart. Kolla så att du inte har spännt lattorna för hårt bara.

• eriksson

Medlem
    18 april, 2003 vid 14:23

Cambers segelt är ett Simmer Race 7.8, har en 490 mast med 48 förlängare till, bommen är en Local Sprit Slimfree 165-220.

• oscar

Medlem
    18 april, 2003 vid 14:32

Då låter det som om du inte dragit tillräckligt i nedhalet. Race 7.8 kan ju vara vilken årsmodell som helst men är det inte från första delen av nittiotalet ska det vara rejält fladdrigt i toppen. Testa mer nedhal är mitt tips. Lattorna ska INTE sticka ut på framsidan av masten på ett cambersegel. Många märkens luff-siffror stämde inte så bra för några år sedan och dessutom så förlänger olika förlängare olika mkt skillnaden mellan två olika märken kan vara upp mot 10 cm. Så du får nog testa dig fram men som sagt fladdrigt som f*n ska det vara.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2003 vid 17:30

Vad jag har förstått inför denna säsong så går det i princip att dra obegränsat i nedhal men, iom… min fylla just nu så kan jag ha fel smile.gif,,

• eriksson

Medlem
    18 april, 2003 vid 21:59

man drar tills masten ser ut som en banan smile.gif

• haegga

Medlem
    22 april, 2003 vid 12:48

Tjena !

Om du inte får till det före så kan vi hjälps åt att kolla detta när det blir nån segling ute hos er, fortsätter dethär vädret så dröjer det nog inte länge…
    Det är som nån tidigare sa lite svårt att hjälpa när man inte vet riktigt hundra vad det är för grejor du har, ring till Nicklas Höglund, han har ett Simmer 7.8 och 490 mast(reflex 4000) med förlängare, för honom fungerar det bra. Väldigt viktigt att man har rätt mast.

Hägga

• haegga

Medlem
    22 april, 2003 vid 12:51

Och drar tillräckligt nedhal ……. krävs en del muskler wink.gif

• eriksson

Medlem
    22 april, 2003 vid 14:50

Har fått till de lite halft nu smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2003 vid 15:10

Jag är inte nån expert på området, absolut inte, men jag läser en hel del så nåra tips kan jag komma med.

1. kolla vad det står för lufflängd på seglet. Sedan mäter du upp hela masten med förlängare så att måttet hamnar på seglets lufflängd, som någon sa tidigare så är det inte säkert att markeringen på längaren stämmer därför ska du inte lita på den

2. Sen är det bara att dra tills centrum av öljetten, eller det orginalisydda ”blocket” hamnar på markeringen du gjorde under steg 1. Nu bör det se bra ut (lagom me fladder smile.gif).
    Vad beträffar lattorna finns det en bra beskrivning för alla lyckliga Neil Pryde ägare på neilpryde.com om hur lätt de ska rotera kring masten

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2003 vid 11:48

Du e ju helt dum i huvet!
    Varför testar du inte lite olika inställningar bara?

Tvivlar på att du någonsin varit ute o kört eftersom du varken kan få på mastfoten eller rigga!

• eriksson

Medlem
    24 april, 2003 vid 12:53

lol

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications