• Riggproblem

Publicerad av sebos på 26 augusti, 2004 vid 08:50

Tja!

NP Search -03; Sitter o drar nedhal som en liten blå tills ja får seglet som första bilden (mkt fladder till tredje lattan). Problemet kommer när ja ska dra uthal då det inte finns nåt att dra ut när bommen är 165 som den ska vara. Det blir att man drar upp seglet en bit som ni ser på andra bilden.

Är det meningen att det ska vara så extremt löst i uthalet? I manualen står ju att man ska hämta hem 3-4 cm, vilket ja ju iofs gör men jag ”lyfter” sgelet istället.. confused.gif

basse svarade 21 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sebos

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 08:50

andra bild

• endy

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 09:05

Som du dragit seglet nu är ungefär max nedhal, då måste du förlänga bommen mer än vad som är rekommenderat, denna riggning är endast rekommenderad vid mycket vind.
    Sen ska du bara sträcka seglet så det inte ligger mot bommen annars komemr all buk försvinna och det blir extremt av/på.
    Dra lite mindre, ungefär halva andra panelen vid ”normal” vind och sträck uthalet 1-2 cm då får du mjukare känsla och bra drag i seglet.
    Dock har Search mycket bra bottendrag så om du är en lättare 75

Lycka till

• sebos

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 09:27

Jäs, har testat att köra med längre bom än rek. tillfälligt och det fungerade fint, visste dock inte om det var rätt lösning.. Men då jag är rätt lätt (~62 kg) lär jag nog köra som du säger med lite mer uthal

Tack för svaret! Nu e det bara o be för lite vind också..

• anonym-anvandare

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 21:54

Local Spirits bommar är inte helt hundra beträffande siffrorna på bakbeslaget. Jag förlänger alltid 2cm mer än rekommenderat när jag använder dom. Bomlängden blir lite längre när du drar ner nedhallet, och master kan ibland påverka lite hur resultatet blir. Och så är dom där siffrorna i rigguiden en rekomendation från tillverkaren, följ dom så blir det inte fel men du kan alltid rigga efter dina egna önskemål när du testat dig fram.

lycka till

Johan

• basse

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 06:32

Ta och mät upp grejjorna med tummstock och skriv ner trimmet på en liten lapp så vet du till nästa gång. Glöm inte ta med lappen när du skall ut å surfa…. wink.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications