Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riggtrimnings hjälp
-
Riggtrimnings hjälp
Publicerad av gustav-s på 19 april, 2006 vid 08:05Hej,
Körde för första gången igår med mitt 7.2 expression från 03. Hur jag än riggade det så tyckte jag att jag hade alldeles för mycket av kraften på bakhanden. Jag testade med mer och mindre uthal/nedhal men lyckades inte få till det bra.
Kan någon ge mig några tips på hur man ska trimma för att förflytta kraften i seglet?
Mvh Gustav
bill svarade 19 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
flytta hängseletamparna bakåt! detta kommer nog göra att det blir lättare. Finns vissa trix för att få dom på rätt ställe, vet bla att guy cribb har nåt om de på sin sida. Men flytta bak tamparna och känn hur trycket är på stranden, de ska va ungefär lika tryck på båda armarna.
Lycka till!
-
´fullt nedhal och sen trimma det med uthalet, nån centimeter i lättvind och ett par till i hårdvind. får du det inte att stämma då så är det nog som don pedro säjer tamparna.
-
Techno283 wrote:Hej,
Körde för första gången igår med mitt 7.2 expression från 03. Hur jag än riggade det så tyckte jag att jag hade alldeles för mycket av kraften på bakhanden. Jag testade med mer och mindre uthal/nedhal men lyckades inte få till det bra.
Kan någon ge mig några tips på hur man ska trimma för att förflytta kraften i seglet?
Mvh Gustav
Dra så mycket i nedhalet att seglet veckar sig 2/3 mellan dom två översta lattorna, sen drar du uthalet så du känner att det tar emot med två fingrar, där har du neutralt uthal, lite vind +1cm från neutral uthal mera vind max +4cm. för mycket tryck i mast hand hängsele tampar fram, för mycket tryck i skothanden tampar bak. Inte allt för brett mellan tamparnas ända, kör själv med en näve….
-
surfen wrote:Dra så mycket i nedhalet att seglet veckar sig 2/3 mellan dom två översta lattorna, sen drar du uthalet så du känner att det tar emot med två fingrar, där har du neutralt uthal, lite vind +1cm från neutral uthal mera vind max +4cm. för mycket tryck i mast hand hängsele tampar fram, för mycket tryck i skothanden tampar bak. Inte allt för brett mellan tamparnas ända, kör själv med en näve….
Tar emot med två fingrar? Vad menas? -
Du drar uthalet med två fingrar och när det börjar ta emot så är alltså uthalet neutralt. 🙂
-
JoMenSåAtt wrote:Du drar uthalet med två fingrar och när det börjar ta emot så är alltså uthalet neutralt. 🙂
Tänk om man (inte jag) är jätte jättestark i fingrarna då :tongue:
Logga in för att svara.