Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD 360 Evolution – Vad har den för begränsningar?

• RRD 360 Evolution – Vad har den för begränsningar?

Publicerad av anonym-anvandare på 21 maj, 2003 vid 07:50

Tjena!

Håller på att leta efter en lämplig nybörjarbräda, vilket inte är det lättaste smirk.gif. Efter att ha läst ett antal inlägg här på forumet och även studerat andra siter är jag lite intresserad av ”surfers Paradise”-paket med RRD 360 Evolution + Rushwind reach. Jag skulle därför bli tacksam om ni med en del erfarenhet av Vindsurfing skulle vilja kommentera detta paket?

Bräda:
    Evolution 360 är brädan alla pratar om. Med en längd på 250 cm och bredd på 75 cm kommer denna bräda att revolutionera marknaden i år. Evolution är framtagen för att göra vinsurfingen rolig och lätt för dig som provat på vindsurfing tidigare. Evolution 360 är mycket stabil och lätt att fotstyra. En bräda som gör det lätt att lära sig att segla i planingsfart och gippa med. Evolution 360 ligger högt i vattnet vilket ger en livlig känsla och hög toppfart.
    Evolution 360 är precis som EasyRider tillverkad i epoxy/glass som har vissat sig vara det absolut slagtåligaste matrialet. Likt Easy Rider är brädans däck täckt med EVA pads och ett extra kraftigt skydd för nosen. Evolution 360 är den ultimata brädan att lära sig ”funboard” segling på. Att brädan även har ett mycket fördelaktigt pris gör Evolution 360 till 2003 års mest omtalade och säkert också vår mest sålda bräda.

Segel:
    Nytt segel till begagnat pris.
    Rushwind Reach är ett freeridesegel med djup buk för tidig planing. Den moderna designen gör att seglets topp ”twistar” i vindbyarna. Detta gör att du kan använda seglet även när vinden ökar. Den extremt låga vikten gör seglet till ett utmärkt ”första segel”. Även juniorer och tjejer kommer att uppskatta seglets vikt och användarvänlighet.

Bräda: RRD Evolution 360
    Segel: Rushwind Reach
    Mast: Rushwind C30 mast
    Bom: Local Spirit Freedom
    Mastfot: Local Spirit

Vad tror ni om detta bräda/segel/utrustning? Kanske någon som testat brädan?
    Priset är 11.999:- så det handlar ju om en hel del pengar även om det är relativt billigt jämfört med annan ny utrustning.

Jag är även intresserad av vilka begränsningar brädan har? När behöver man byta upp sig? Tiden det tar innan man behöver ny bräda är ju självklart individuellt, det jag undrar är mer vilka manöverbegränsningar brädan har, hur länge kan man ha roligt på brädan dvs. lära sig nya saker?
    Eller Kanske är det bättre att satsa på en beg. bräda? OIch i så fall vilken?

Om jag nu eventuellt skulle satsa på detta skulle jag även vara tacksam för tips på segelstorlek. Jag bor utanför Göteborg. Storlekar på seglet 4,5 – 7,0.

Kanske ska tillägga att jag tidigare har övat lite smått på en pråm, men även testat lite modernare bräda i Thailand. Jag kan allstå ta mig dit jag vill även om det tar en stund och med några besök i vattnet.

Många frågor men jag är tacksam för all hjälp! confused.gif

MVH

/Johan B

anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    21 maj, 2003 vid 08:05

Du lär säkert bli toknöjd dom dagar det inte är så oroligt på vattnet, jag hade nog handlat beggade prylar först…
    Sedan när du tycker du kan grunderna o känner dig hyffsat grym..DÅ! hade jag pungat ut med lite mera dollars…inte för ett paket som jag bara kan ha ett tag..o sedan behöva handla mindre prylar..eller så gör du tvärt om..handlar dyra ”Lär” prylar o handlar beggade mindre prylar senare…

Men snubben som handlade samma paket som du funderar på kanske har något att berätta om hur han upplever det?(fråga)

wink.gif

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    21 maj, 2003 vid 08:15

Har ett grymme förslag.. smirk.gif
    Handla ett freestylepaket med stort F!
    Det kommer du bli mycket nöjd med..+ att du kommer kunna utvecklas ennu mera på dessa prylar..Typ göra spocks, loopa, alla sådana där tuffa tricks..360 evulotion tycker jag ser lite klumpig ut för det?
    Så sattsa på FRESTYLE prylar, du kommer kunna dra rigg på dessa prylar med.
    Finns inga minus med att handla Freestyle prylar!!!
    Funkar i lätt vind, funkar när det blåser mera, du kan trixa..dra rigg!
    Bara en massa pluss poäng!

Var inne och kollade på http://www.Surfbutiken.nu där har dom massor utav olika paket..allt från Lätt vind till Storm!

Kolla där!
    Lite dyrare i och för sej..men det är bättre att lägga upp några extra tusingar, du kan ju ha det i ett mycket större register.
    KÖR PÅ FREESTYLE oavsett vad gubbsen här inne säger wink.gif

• endy

Medlem
    21 maj, 2003 vid 08:24

Det går om man har kommit en liten bit på vägen att köpa freestyle saker, ja.
    Några saker man ska tänka på är, det är dyrare, det är mycket ömtåligare än nybörjar saker, inte kul att dinga sin nya bräda andra gången man har den…jag vet en som…. wink.gif
    Annars tycker jag oxå det kan funka, köp en stor freestyle 115l+ och en större fena om den som ingår är liten, en 30-32 nått, då kan man få lite mer stabilitet.
    Annars håller jag med, man får mycket kul och slipper byta bräda snabbt igen.
    Beggad freestyle med segel komplett runt 01-02 för du på konfen för 10000-12000 i runda slängar.

Ta det som en aspekt…om du inte är helt grön.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2003 vid 09:15

Tja .. det kväver nog sin man/kvinna att dra runt den i en pushloop, annars är det nog en bra nybörjarbräda om man tänkte sig att segla i vindar under 10 m/s, å andra sidan är det inte någon vidare bra idé att som nybörjare tro att bara för att man har rätt prylar inte skulle vara några problem att segla i vindar över 15 m/s. När man seglar i hård vind går allting bokstavligt mycket fortare, man tappar balansen på ett ögonblick vilket oftast slutar med att man trillar i och behärskar man inte vattenstart då spelar det ingen roll om du har de hetaste prylarna.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2003 vid 09:43

Hej igen!

Tack för svaren. Ja, det är just det att bestämma om man ska satsa på en beg. freestyle eller köra på en mer nybörjaranpassad bräda. I längden tjänar man väl antagligen, rent ekonomiskt, på att satsa på en freestyle, men en del anser ju att det tar betydligt längre tid att lära sig på en sådan. Men en freestyle på runt 110 liter kanske är ett bättre köp och en bräda som man kan utvecklas längre på, eller? För övrigt väger jag inte särskilt mycket, drygt 60 Kg, vilket kanske gör det lite lättare med tanke på volym kontra vikt?
    Men om jag nu skulle välja en freestyle vad kan man då tänka sig för bredd på brädan? Några rekomendationer?
    Och vilken storlek på segel bör jag ha i början? run 6,5-7,0 eller?

confused.gif confused.gif confused.gif crazy.gif

/Johan

• zehlertz

Medlem
    21 maj, 2003 vid 09:53

Jag tycker era svar om att satsa på mindre prylar e lite skumma.

Visst, har man en grym balans och jävligt mkt tålamod så går det ju att lära sig på en freestyle på 115L men det lär ta en stund. *bra mkt längre än på 360:n*

Farsan går i precis samma tankar som du fast till honom blir det nog en ännu större bräda *han skall kunna plana så tidigt som möjligt o lätt kunna dra rigg även när det går lite gammal sjö.*

Jag kan hålla med om att en för stor bräda kan bli tråkig när du lärt dig en del, men som för alla så är det ju tiden på vattnet du lär dig på.

Anledningen till att RRD:n kommer kännas tråkig är ju de dagar då det blåser +12s/m, då blir den klumpig o stötig…men hur många såna dagar har vi i Sverige?

Med din tänkta bräda kommer du få väldigt många dagar…du kan kajka runt o träna, träna, träna o väldigt snabbt känna att du får kläm på att dra rigg, slå, jippa mm.

Sen när du känner dig mogen finns det ju alltid beggade mindre brädor, och din nuvarande kan du ha kvar till de dagar med väldigt lite vind, eller om du vill träna in nya trick *när du kommer så långt*

Jag själv blir bara så förbannad alla de dagar då det blåser strax under planing och jag står o vinglar på en 90L AHD…då hade jag gärna haft en RRD 360 att glida runt på.

Angående segelstorlek beror det ju lite på hur stor du själv är. Men som normalseglare och med dagens ruskigt lättmanövrerade o lätta rigga tucker jag du ska satsa på ett 7.0 *se bara till att masten kan ta mindre segel såsom 6,0 5,5*

lycka till!

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    21 maj, 2003 vid 09:59

Jag har ungefär samma vikt som du(60-65kg)
    Började inte på några nyare prylar c bild nedan.
    Lärde mig dra rigg, åka fram och tillbaka,klämma av ett o annat slag, sedan handlade jag mig en F2-Sputnik 270,85 liter..(inte för bred bräda) det e nog lättare att lära sig på nyare varianter en den..men o andra sidan skall man inte får för sig att allt går så lätt hela tiden, lite motgång är bra..annars blir man en bortskämd ”snobb”..
    Lär på ”Warrior” sättet.

Efter den brädan,(som jag fixade bra) ville jag handla mig en mindre bräda..men icke som picke..papsen handlade en ”Större” bräda..Tiga wave 259,på 86 liter..en hel liter mera!!! smirk.gif
    O den kan jag med lätthet dra rigg på, köra när det blåser ’”noll”
    Så allt detta överdrivna snacket med 110 liter +

NU handlade jag mig en mindre bräda på 73liter(naish CompWave)
    har inte fått köra på den ennu..tyvärr confused.gif frown.gif crazy.gif

Men du skall med säkerhet handla dig en Freestylebräda,och ett segel på 6,5m2 som störst..du kommer plana tidigt med detta..jag på min tiga wave och ett 6.0 som är mitt största ger mig det jag behöver.
    Så Freestylebräda runt 100 liter o ett 6.5m2 segel kommer spika dina dagar!
    wink.gif

• zehlertz

Medlem
    21 maj, 2003 vid 10:01

Med dina 60kg antar jag att du också är ganska ung?

Det finns ju schyssta freeridebrädor på runt 135L o ca 65breda som är väldigt stabila… den planar du jävligt tidigt med… köp till ett 6,5 så ahr du ett smidigt segel.

Men är du riktigt jävlig så med dina 60kg o en bräda på ca 64cm bred *mistral twister 117L*…den drar du förhållandevis lätt rigg på.

Sen får du tänka på som nån annan sa att brädorna är väldigt ömtåliga…så kanske en fräsh freestyle -01:a för 6000, men då behöver du ändå en rigg som du kanske köper komplett från sp för ca 4-5000…

du har inte möjlighet att prova på, eller låna nån polares prylar så du får en uppfattning om du behöver stort eller litet?

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2003 vid 12:30

Har kollat runt lite på surf-shopparna på Internet. Såg bland annat att Surfers Paradise säljer ut en del REA-brädor.
    Bla.

Modell , Längd , Bredd , Volym , Vikt , Segel:
    265 , 265 , 59 , 95 , 6,9 , 4,5-7,0

269 , 269 , 62 , 108 , 7,4 , 5,5-8,0

Detta är iofs en freeride, men den verkar vara ganska allsidig…?
    Vad tror ni, skulle man kunna köra på en sådan, eller tror ni att den är alldeles för ”avancerad”? Kan kanske bli lite väl rank?

/Johan B

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2003 vid 13:02

108 liter och 62 bred blir nog perfekt till dig om du inte väger mer än 60 kg. Till den köper du ett 6,7 och ett 5,4 segel sedan är du igång.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications