Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rrd 50 för liten ?

• rrd 50 för liten ?

Publicerad av anonym-anvandare på 9 januari, 2001 vid 21:38

hjälp !

jag väger ca 65 kg och min fråga är ! blir 50:an för liten om jag vill ha så mycket tid som möjligt på vattnet med en liten bräda eller ska jag gå på 55:an !
    mycket tid på vattnet är ju alltid relativt, jag pratar nu om när det blåser
    mer än ca 9 m/s.

och sen hur svårseglad är de ? kör för tillfället på en familje bräda (bic astro rock) som är hal som en tvål !

tacksam för svar / Dick

ola-h svarade 24 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • andreas-f

Medlem
    10 januari, 2001 vid 00:41

Jag tror inte 250 är för litet, kör du med ett lite större segel, tex 5.3, bör det inte vara några problem med att segla i 9 m/s. När det sedan blåser på ordentligt är i alla fall jag av åsikten att brädan ska vara så kort som möjligt så man slipper onödigt vindfång. Det är ju också bra med en kort bräda då man seglar i choppiga vågor, mindre risk för att köra fast. Och oroa dig inte för att rrd250 är svårseglad, den är snäll som ett lam, suverän kontroll. Jag har en rrd250 år 99 som jag är väldigt nöjd med, har för mig att jag har prisat dess egenskaper i ett inlägg längre ner…

/Andreas

• ola-h

Medlem
    10 januari, 2001 vid 13:12

Jag vet inte så mycket om RRD Cult 250 2001, men 99-00 lär fungera utmärkt. Jag skulle gissa att den klarar 5.7 vid din vikt (med rätt fena). Det är egentligen ganska frikostigt med volym i RRD Cult, så inte heller när du står still bör det bli några jätteproblem. Bred tail och hyfsat platt kurva under framstropparna levererar också bra lättvindsegenskaper.

Ola H.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications