-
RRD wave swallow
Hej,
Kom hem från Gran Canaria för ett par veckor sedan. Hade turen och fick en veckas fin segling med i huvudsak 4.2 och 4.7 segling.
Har tidigare skrivit lite om mitt intryck av RRD wave swallow efter att ha testat den vid två tillfällen i höstas. (78 liters varianten, 233cm, 55cm) Nu har jag kört den fem dagar under en vecka med 4.2 och 4.7 och har hunnit testa den med lite olika trim. Så här kommer lite kommentarer för den som är intresserad.
Överlag är jag mycket nöjd med brädan. På den stora plus-sidan är att den svänger otroligt fint med bra grepp och framför allt snävt om man vill. I de vågor som jag hade i Pozo, side-onshore 1-2 meter, kändes detta kanon. Blir vågorna större och snabbare kan jag dock tänka mig att brädan kan kännas lite orolig under fötterna, men detta är inget jag fått möjlighet att testa. På minus-sidan är att brädan kan bli lite orolig om man seglar snabbt i choppiga förhållanden.
Mastfotsplacering…….
Jag tycker brädan funkar bäst om man sätter mastfoten relativt långt fram i mastskenan.
Längre fram ger en lugnare gång samt att den planar tidigt.
Längre bak svänger den snävare blir mer studsig och planar trögare.
Sidfenor………….
Nu har jag testat brädan med och utan sidfenor (4 centimeters wakeboardfenor).
Utan sidfenor tycker jag att brädan får en lugnare gång, känns lite kvickare och aningen snabbare. (Att det finns några pyttesmå infästningshål för fenorna är inte märkbart.)
Med sidfenor tycker jag, precis som Roberto Ricci vill att det ska vara, att man behåller farten lite bättre när man bottensvänger i mindre slöare onshoreförhållanden. Min teori är att man inte behöver kanta brädan lika mycket för att behålla greppet i tajta bottensvängar och då gräver brädan inte ned sig lika mycket i vattnet.
Som det känns kommer jag nog köra lika mycket med sidfenorna som utan.Sammanfattningsvis en härlig bräda som känns ganska mycket som en vågbräda brukar göra men lite svängigare och med lite extra trimmöjlighet tack vare extra sidfenor.
Med vänlig hälsning
//Larry
Logga in för att svara.