Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › saedaer vaegseglare med gps nu faer ni ge er!!!!
Taggad: racing
- 
		saedaer vaegseglare med gps nu faer ni ge er!!!!storner svarade 18 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
- 
Många har testat med flera GPSer. Kolla forumet på gps-speedsurfing t.ex. Det är många av dem som är toppsurfare som har örnkoll på tekniken och hela tider testar. Mal Wright surfar ju över 45 knop och skriver förträfflig mjukvara etc. De är hur seriösa och duktiga som helst! GPSar är också mycket bra. T.ex. Störners och Oåxens prestationer ligger inte i buggar i GPSar. Sedan får långsamma glada gubbar med fina grejer säga vad de vill. 
- 
Också värt att notera att den relativt lilla osäkerhet som finns i hastighetsangivelsernna från GPSerna och GPSar gäller ALLA ekipage. Om man ifrågasätter personer med vågprylar så måste man i så fall ifrågasätta alla ’riktiga’ speedare också. Har en duglig RTK godkänt en fil så får den nog anses vara OK. Att just den personens GPS skulle vara en glädjemätare köper inte jag i alla fall. 
- 
OregistreradGäst27 juni, 2007 vid 22:03http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50168 En glad gubbe e ändå bättre än en sur…. Imorrn ska vi segla vågor! 
 Undra om jag ska ta med min GPS?Sov gott vi ses på vattnet! Dyr långsam snabb eller billig! Vi har alla lika roligt hoppas jag! Video timing är det enda riktigt trovärdiga när det gäller att bedöma hastighet! 
 Det kommer troligen aldrig användas GPS vid en ISA tävling!
 GPS är en kul leksak som får somliga att tro att deras genitalier
 är lite större än andras. Men som sagt var och en är salig i sin tro!
 Det viktigaste är att man har kul!Glada Gubben 
- 
Det finns ju faktiskt dom som använder sina GPSer även på tävlingar där det används video timing, och resultaten har stämt väl överrens med varandra. Felet som många gör är att dom tittar på 2 sekundersmätningen på GPSen, och den kan man ju i vissa sammanhang kalla tveksam. Men håller man sig till längre sträckor eller ett medel av dom 5 bästa tiosekunders-mätningarna (det är denna som är den officiella mätningen på gps-speedsurfing.com) så eliminerar man enstaka spikar. Varför MArtin van Meuers inte kör ISA-tävlingar? Han och gubben bakom ISA (Markus) råkade i luven med varandra härom året. Så enkelt är det. Martin har ju varit nere och kört i kanalen i södra frankrike och presterat bra tider (med video timing) 
- 
Oregistrerad;392874 wrote:Jag tror inte på dig störner!Det får du leva med! Titta bara på han som körde 109 knop med en fanatic hawk! 
 Du måste ge mig rätten att tvivla på GPS tekniken i vissa lägen.
 Du har råkat bli föremål för ett sånt läge och det är inget att reta upp sig
 över!Den dagen du kör om en speedare med fullblodskit med dina vågprylar från sent 90 tal så ska jag kapitulera! Tills dess får du ha det så kul som du bara 
 kan! Det unnar jag dig och alla andra oavsett mytoman faktor…Spelar det nån roll vem jag är? Jag kanske inte ens existerar i verkligheten 
 precis som dina 35 knop med vågbräda och DR X!Varför är inte Martin van Meurs nere och kör Speed på Karpathos? 
 Varför kan man inte få ett världsrekord godkännt med GPS?
 Fundera på det så ska jag göra nåt kul istället….
 MVHGlada Gubben Du får tycka och tro precis vad du vill om GPS tekniken. Jag har inget som helst intresse av att försöka övertyga dig om GPS teknikens förträfflighet. Jag förstår bara inte vad det har med mig att göra. Blir jag mytoman därför att jag laddar upp en session, granskad av RTK, på GPS speedsurfing? Spelar väl ingen roll om han körde 109 knop med en Fanatic Hawk eller en Fanatic Falcon. Jag gissar att det är en spik som vår RTK aldrig skulle släppa igenom oavsett brädtyp. Det är lite rundgång i din argumentation. Återigen, det är ingen som påstått att vågprylar är snabbare än speedprylar. Hela tiden kör du med små överdrifter/underdrifter för att spetsa till din argumentation. I det här inlägget skriver du bl a 35 knop fast du vet att det var 34 (33 display). Du skriver också om mina 90-tals prylar fast du vet att det inte är 90-talsprylar. Sådana små men medvetna lögner ökar definitivt på din egen ”mytoman faktor”. Nej, för mig spelar det ingen roll vem du är. I all välmening nämner jag att du skall vara medveten om att du kanske inte är så anonym som du tror (bl a jag vet vem du är) och att du därför kanske skall hålla igen lite med att skriva sådant som du inte kan stå för som inloggad. I ditt första inlägg beskriver du bl a Ola H och Knatte som förståsigpåare, vilket i sammanhanget lätt uppfattas som något negativt. Lägg nu ner det där tramset med sura-/glada gubben! Ut och surfa med dig nu! 
 Ha en bra dag på vattnet!
Logga in för att svara.