Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Säkerhetsbestämmelser för inredning i buss?

• Säkerhetsbestämmelser för inredning i buss?

Publicerad av magnus-e på 6 maj, 2008 vid 13:26

Hej! Någon som har koll på vilka säkerhetsbestämmelser som gäller då man installerar campingninredning?

Har förskt hitta info om detta på SBP och vägverket, men informationen är minst sagt luddig. Vad jag vill göra är följande: installera ett mindre kök med diskbänk och skåp mellan förarsäte och bakre passagerarsäte (vwt4 -99 långa modellen). Frågan är då kan jag göra detta utan att behöva regga om bilen till husbil? Vill kunna köra bilen med 3 passagerare + förare, vilket ju är omöjligt om jag reggar om bilen till lätt lastbil tex. I praktiken vill jag slita ut en sätesrad och behålla en sätesrad, samt installerar en diskbänk. Frågan är vad säger paragrafryttarna om detta? Antar att detta måste besiktigas på något sätt, meda tanke på bilens inre säkerhet?

Tacksam för svar!!!!!!!!!!!

fastforward svarade 17 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jeppo_f

Medlem
    6 maj, 2008 vid 13:35

Vad menar du med mindre kök? Fast installation av gasolkök? Då måste den vara husbilsreggad med ventilationsprov å massa jobbigt.

Men om du vill behålla den som personbilsreggad och inte har gasol borde du väl få skruva fast vad du vill i bilen? Ring bilprovningen och kolla med dom. Det är ju dom som kommer göra bedömningen i slutändan ändå.

/jeppo

• magnus-e

Medlem
    6 maj, 2008 vid 14:36

Tack för svaret! Inget kök egentligen i den meningen, bara en diskbänk med skåp som man kan ställa ett gasolkök ovanpå. Vill inte installera något fast gasolkök då det verkar krångligt just som du säger.

/Magnus

• fastforward

Medlem
    6 maj, 2008 vid 14:45

Det verkar som om bussen är reggad som personbil för närvarande, eller?

I så fall är det bara att kasta ut de säten du inte behöver och installera inredning efter behag. Blir du stoppad av polisen kan du säga att du fraktar prylar temporärt. Vid besiktning måste du riva bort inredningen och sätta tillbaka stolarna igen. Skulle du krocka rekommenderar jag att ha en bra fastsättning av inredningen så att den inte orsakar personskador. Jag kan nämligen tänka mig att försäkringsbolaget har ett och annat att invända annars. Det smidigaste ur krocksäkerhetssynpunkt vore nog att ha inredningen längst bak i bussen för då räknas den mer som last.

Ovanstående är en fullösning mest tänkt för temporära inredningar. Jag skulle inte rekommendera att ha gas- eller spritkök monterat på detta sätt. Vill du göra det riktigt så regga som husbil.

• fastforward

Medlem
    6 maj, 2008 vid 14:49

Du kan också regga om bussen till en personbil med färre säten, då behöver du inte skruva tillbaka sätena vid besiktning. Detta kräver dock någon sorts specialbesiktning som iofs inte är så dyr.

Edit: fy tusan vad sugen jag är på en surfbuss över sommaren… 😛

• magnus-e

Medlem
    6 maj, 2008 vid 15:40

Jag tror det sistnämnda alternativet låter mest intressant. Jäkligt jobbit att hålla på och slita ut inredningen och sätta in sätena. Gör det just nu och då är det bara sängen jag sliter ut som iof inte är fastskruvad, men nog så jobbigt att hålla på och lyfta in och ur sätena. Har man vidare fått den besiktad som personbil med färre säten och inredning så vet man ju att man kör säkert också.

• fastforward

Medlem
    6 maj, 2008 vid 17:41

Att få den besiktigad med inredningen låter svårare än att bara plocka bort ett par säten. Det där får du kolla upp men min gissning är att du får plocka ur inredningen inför varje besiktning.

Det hela beror på att bilen är typad för ett visst antal passagerare och därmed också designad krocksäkerhetsmässigt för detta. Börjar man bygga om inredningen alltför mycket så fungerar säkerheten inte som samma personbil längre.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications