Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Säkerhetsutrustning

• Säkerhetsutrustning

Publicerad av zilversurfarn på 18 oktober, 2003 vid 20:57

Med jämna mellanrum så påminns man ju om att riskerna i denna sporten inte går att förtränga. (Betongpelare i ansiktet osv)…

Jag är nybörjare och är kanske FÖR feg/försiktig med den följden att jag ett par ggr stått och tvekat och till slut åkt hem med svansen mellan benen. De gånger jag kommer ut på vattnet slutar det ofta med att draken trillar ner när vinden inte räcker till. Jag skäms inte att erkänna detta utan tänker fortsätta med detta beteende tills jag känner att jag börjar behärska krafterna. Hellre feg i fem minuter än död resten av livet…

Har en gammal ful hockeyhjälm med visir som jag brukar dra på när jag försöker sätta framåtloopar med windsurfingprylarna. Har hittills inte haft den när jag kitat då det ju känns lite skämmigt med den i de förhållanden som jag vågar mig ut i med kiten (har en 16m2).

Funderar på att köpa en ny hjälm, typ Gath, men de är ju så jävla dyra. Finns det nåt ställe som säljer hjälmar billigare än SP i Vbg. Tips på andra märken?

Impactwest – är det nåt att satsa på? Nån som kraschat och kännt att dom funkar? Köpråd?

Linkniv? – Hur många av er proffs använder det? (kanske dum fråga då ni väl inte har hjälm heller…) Är det nåt att ha, hinner man använda den? Var har man den?

Sitt-/midjeselar med vaddering. Köpråd? Har använt min gamla sura windsurfingsittsele och funderar på en ny.

Sen vill jag bara säga att jag välkomnar råd från mer erfarna kitare på stranden. Fortsätt lägg er i. I slutändan är det ju alltid den enskildes ansvar om han/hon lyssnar eller inte men då har man ju gjort vad man kan iallafall.

/Zilversurfarn

kitelife svarade 22 år sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 21:41

”Jag är nybörjare och är kanske FÖR feg/försiktig med den följden att jag ett par ggr stått och tvekat och till slut åkt hem med svansen mellan benen. De gånger jag kommer ut på vattnet slutar det ofta med att draken trillar ner när vinden inte räcker till. Jag skäms inte att erkänna detta utan tänker fortsätta med detta beteende tills jag känner att jag börjar behärska krafterna. Hellre feg i fem minuter än död resten av livet…”

så jävla rätt, det är väl inget att ha svansen mellan benen för. tvärtom. gjorde likadant själv. om bara alla vore som oss så hade vi inte haft 1/10 så mycket olyckor.

till evrybödy:
    ta det lugnt och tänk på att the force är strong med alla i den här sporten. tyvärr är det inte alla som har luke skywalker-skillz och kan behärska den.

kör järnet men använd hjärnan, ha respekt och visa hänsyn. vill inte höra om fler nära-döden-olyckor nu. tänk efter före…ål i kän säj about itt.

jacob – strajt outta hawaii(eller iaf om en månad).

• zebulon

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 22:41

Tja!

Har en XTRM kitehjälm av märket 3D Kite kvar för 500:- (höstrea, ordinarie 790:-). Har sålt ett tiotal av denna till teståkare och alla utom en har varit grymt nöjda. Det är det enda fabrikatet som har EU’s högsta kvalitets klassificering, om det nu säger något. Kolla in http://www.kitesurfing.se ==>produkter==>tillbehör

MVH, JOnas
    http://www.airborn.se

• ian

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 23:18

får man lov att fråga vad man har en ”linkniv” till?
    är det en kniv och har man den isf när man har hamnat i träd eller liknande?
    har svårt att tänka mig att man skulle dra fram en kniv o kapa linorna när man släpas o har enhalvsekund på sig att kapa sina dyra linor.

jaja… ett gott skratt kanske iaf?

/Ian

• larssa

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 07:59

Linkniv? – Hur många av er proffs använder det? (kanske dum fråga då ni väl inte har hjälm heller…) Är det nåt att ha, hinner man använda den? Var har man den?

Linkniv finns på vissa kiteselar och är mest till för att kunna skära loss sig om man trasslar in sig i linorna. Så man slipper bli av med vissa kroppsdelar smirk.gif

• kitelife

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 08:01

Fan vikken bra inställning, man kunde önska att fler hadde dom spärrarna som du beskriver… att sen skaffa en drake till hade nog inte varit helt fel? typ 10-12 m2 så du får lite större chans att komma ut på vattnet ; ) dom e ju billiga som fan nu på hösten så passa på och handla nått beggat ! behöver inte va 03 utan det finns väldigt billiga alternativ från 01-02 som funkar alldelses utmärkt…

Hjälm; Vet inte va andra säger men jag personligen tycker att en gammal hocky hjälm med sånt tråd visir är kult ; ) spraya den gärna i nått kul mönster oxå eller fyll den med klibbor från ditt favorit kite märke ; ) om man ska göra bort sig eller känna som du beskriver för att man har hjälm så föreslår jag ridhjälm *ler*, om du inte håller med eller är så känslig med din image så skaffa en Gath hjälm eller nått annat bra märke, tänk på att inte köpa nån hjälm med tyg vaddering bara (funkar inte så bra tillsammans med vatten, eller trivs att va vått längre stunder) hör oxå till saken att en Gath hjälm hjälper men den har inte den slagstyrka som behövs vid en ”riktig” olycka, har vatt massor av diskusioner om det med folk som har brättat om spruckna hjälmar och brädor som gått rakt igenom mm mm! så dyrt är inte alltid bäst… tror inte detta kommer hända med en hockyhjälm?

Ang. handla så är nog SP inte så dummt? andra förslag är Kitepower.se (Åf)
    Hobby akuten (Agent)

impact west/sele/linkniv;

När det kommer till sele vill jag rekomendera Mauimagic Dark rider… Grym kvalle, sitter gjuten, glider inte upp, och innbyggd linkniv… även om du aldrig kommer hinna komma åt den så finns den ju där iaf. ; )

Dakine tror jag det va ? har en sele/impact west som är ihopbyggd, det kanske funkar men det känns som om det skulle bli lite klumpigt? anders har beställt en tyvärr kommer den till våren så vi återkommer med det…

dakine /harnesses/impact… (kan inte ge någon direktlänke eftersom dom ska ha jävla flash ; (

Frågan är nu om man verkligen ska ha allt det här på sig när man ska ut och segla? se ut som fan universal soldier eller nått, kan man röra sig överhuvudtaget?
    Jag har laggt märke till vissa inidvider på stranden som ska ha alla tillbehören… inte för att skydda sig som du utan för att det är så jävla coolt! hehe typ Gath, Okley waterjackets, våtdräkt, rashguard, impactwest, sele, kitpants, kniv, roll leash, första hjälpen låda, solkräm, kall dricka, luftmadrass, alltså hela kittet ska med… men använder dom leash på draken? nä den är ju ivägen när man ska snurra! och det är inte alla dom här tillbehören?

IMO ser det inte coolt ut det är total overkill !!!! märkesfixering ! men det är ju bara IMHO *ler*

Ta gärna med saker ut som hjälper dig vid en eventuell olycka men fan överdriv inte…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications