Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sandwich/fiberväv, hur ser man skillnad…????

• Sandwich/fiberväv, hur ser man skillnad…????

Publicerad av anonym-anvandare på 23 oktober, 2005 vid 09:20

Eftersom jag nu håller på och slipar mig neråt genom brädans olika lager. Efter toppskiktet så kom det fram ett ljsubrunt lager, som en aningens längre ner (utan att ändra desto mera på strukturen) blev lite mer mörkbrunt. Skar ut en liten bit (pga spricka), och under detta fanns det ett grågrönt skumgummiliknande (till utseendet), men hårdare… är detta själva kärnan? Har bara sett bilder där den varit vit och väldigt styrox-liknande?

Hur tjocka kan man räkna med att de olika lagren (top, fiberväv, sandwich) skall vara?

anonym-anvandare svarade 20 år sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ola-h

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 11:39

Det är svårt att generellt säga något om tjockleken. Vävlagren är i regel väldigt tunna, 1mm kanske (förutom där det är fett med extraförstärkning). Det grönaktiga skummet är sandwichskummet. Under det ligger ett tunnt lager väg till inan du kommer till kärnan som är vit. Ibland ligger det två lager sandwich skum också.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 18:08

Okej, så ”sandwich”-lagret är i princip ett skumlager (typ 5mm tjockt), omgett av fiber ovan och under?
    Då skall jag alltså slipa ner till skummet först, sedan ta bort eventuella lösa bitar av detta, fylla upp med epoxy+microballonger, sedan kladda på epoxy+väv, och sist fixa slutformen med epoxispackel? (Och allra sist måla så det blir snyggt…)

Är jag någorlunda på rätt väg?

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 20:13

Jag, sw har fiber på båda sidor. När det gäller om du är på rätt väg så beror det på vilken typ av skada du har.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 05:36

Du kan läsa mer i den här tråden.

Hittills har jag slipat ner och synat det första glasfiberlagret, och sprickan går inte lika långt där som i ytskiktet. Däremot så har skummet spruckit lite i samband med att sprickan ”delade sig”, och där känner man att det är löst, och knastrar lite när man trycker till. Vad jag förstått hittills så skall jag to bort de lösa bitarna som ändå inte gör någon nytta, för att sedan fylla upp, och lägga på väv + spackel + färg?
    Sprickan i det övre vävlagret verkar var spricka just bara där (skummet verkar ok, iaf när man klämmer), men skall jag slipa ner ända till skummet där också, eller ska man helt enkelt bara dra epxoxy på sprickan? Eller eventuellt skära ur ett litet spår (=bort med ”sprickkanterna”), och fylla igen med expoxy?

Finns en dålig bild här där man kan ana sprickan mitt i splipningen (=brädenas riktning) men ”sidosprickan” syns desto bättre där den går åt höger på bilden…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications