Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Sänka farten ”Bromsa”?
- 
		Sänka farten ”Bromsa”?Publicerad av patrikol på 13 oktober, 2003 vid 10:59Hur gör man för att sänka farten när det blåser så mycket så att man börjar tappa kontrollen? Att gasa verkar ju inte vara några större problem  Har fått en del tips men tar gärna emot flera av kunniga kiteare här på Steffo. Snälla skriv inte bara kanta emot för jag väger 90 kg och det funkar inte för mig jag flyger iväg som en liten vante i allafall. Har fått en del tips men tar gärna emot flera av kunniga kiteare här på Steffo. Snälla skriv inte bara kanta emot för jag väger 90 kg och det funkar inte för mig jag flyger iväg som en liten vante i allafall. wipeout svarade 22 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar wipeout svarade 22 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
- 
			13 Svar
- 
Häng ner röven i vattnet så bromsar du, å då går draken upp i vindfönstret…. 
- 
Ner med draken så nära vatten ytan det går.. då får du hårdare kant o kan kryssa ännu hårdare vilket resulterar i att du bromsar ner farten.. //Jake 
 http://www.kitepower.se
 Team Rööhööl
- 
Blåser det mycket kan du testa att köra draken ganska högt ovanför dig typ kl 11. Har du bra tryck så kan du fortfarande höjda utan problem då, personligen föredrar jag det framför att ha den lågt pga kortare väg till att ställa draken ovanför dig. 
 Men blåser det tillräckligt mycket så är det inte mycket att göra, ner med röven upp med brädan och styr kiten ovanför huvudet. Bromsa i tid!!!
 Allt dett gäller förståss efter att du tagit hem det som går på depowern, det är givetvis det första man gör när det börjar kännas stort.CH 
- 
kör ner den mot vattnet och gör några ordentliga svängar där du trycker till med hälen, svårt att förklara. asså det finns inte mycket mer att säga än kör ner draken nära vattnet och kanta mer/ta höjd tills farten dör. 
 det är bara att träna.
- 
Helt otroligt, lite svårt att förklara bara! Kör du LiftAss eller? Den har en inbyggd bromsfunktion. Jag vet en person som en gång testade den, han blev av med skalpen bara för att han gjorde fel. Helt otroligt! 
- 
I stället för att bromsa med Rövahålet  så kan man oxo vara rak i ryggen o köra ned ena armen  ordentligt  i vattnet. Funkar bra o ser ballare ut. så kan man oxo vara rak i ryggen o köra ned ena armen  ordentligt  i vattnet. Funkar bra o ser ballare ut. Rip In Peace 
 Niklas S
- 
Är man mycket överigad så är en stor del av tekniken att inte komma upp i sån hastighet att man inte kan bromsa, så vänta inte med att följa alla dessa fina tips du fått tills du kör i 100 km/h utan se till att inte köra fortare än att du kan bromsa.. 
- 
piraya sa ett par sanningens ord där. tekniken ligger i att aldrig komma upp i för snabb hastighet i första taget… en kajt kan va jevvlig mot en… 
- 
precis, och kommmer man upp i dom där 100km/h så gäller det att fortsätta edga ännu hårdare och ABSOLUT INTE falla av nånting, det gör det hela bara jävligt mycket värre  
 Det gäller att övervinna kraften i draken och få den till sidan av fönstret, A å O för det är såklart att ha på max depower så att draken automatiskt strävar ditåt 
 hur va de han sa? ”never let go of that edge”?
- 
Röva funkar bra… när det inte är för mycket vågor… då kan man få ordentliga njurslag… inte så skänt. I värsta fall så slår man ju runt… 
Logga in för att svara.