Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Sätta in ett extra cigguttag.

• Sätta in ett extra cigguttag.

Publicerad av reklem på 29 mars, 2006 vid 07:31

Har funderingar på att sätta in ett extra cigguttag för att köra kylväskan på detta uttag till sommaren. Har sett att det finns en adapter för detta där man kan få två ytterligare uttag (mobilen måste ju också få ström), men jag funderar istället på att dra en sladd genom hela bilen under mattan för att få det extra uttaget i bagageutrymmet. Min fundering är nu om man bara kan löda på en sladd bakom det befintliga cigguttaget och sedan dra sladden för att sätta dit det nya uttag eller finns det risk för lite mycket spänningar om man gör så? Måste man ha någon form av säkring? Ska man kanske helst inte koppla till det nya cigguttaget till det som redan sitter i, utan till någon annan strömkälla i bilen? Någon som har en aning och lite tips?

svenne svarade 19 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • svenne

Medlem
    29 mars, 2006 vid 07:52

Kolla vilken säkring som uttaget sitter på och om det är något mera som går på samma, om du klämmer till med ett kylskåp så kan det bli för mycket. Om det finns platser kvar i säkringsboxen så är det bästa att köra på en egen. Dessutom brukar kablaget till den befintliga kontakten vara ganska tunn och då tappar man rätt mycket effekt i onödan.
    Säkring SKA du ha. Jag skulle sätta in en brytare också så att man kan välja ifall det får suga ström eller inte.

För att du inte ska montera en för tunn kabel kan du använda tabellen på sidan 8 i den här PDF:en från Tudor.

• getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 20:01
    Reklem wrote:
    Har funderingar på att sätta in ett extra cigguttag för att köra kylväskan på detta uttag till sommaren. Har sett att det finns en adapter för detta där man kan få två ytterligare uttag (mobilen måste ju också få ström), men jag funderar istället på att dra en sladd genom hela bilen under mattan för att få det extra uttaget i bagageutrymmet. Min fundering är nu om man bara kan löda på en sladd bakom det befintliga cigguttaget och sedan dra sladden för att sätta dit det nya uttag eller finns det risk för lite mycket spänningar om man gör så? Måste man ha någon form av säkring? Ska man kanske helst inte koppla till det nya cigguttaget till det som redan sitter i, utan till någon annan strömkälla i bilen? Någon som har en aning och lite tips?

Gör som Svenne skrivit, dra direkt från säkringsboxen och använd bra kabel med rätt area, ta gärna i lite. Säkra upp måste du göra….kan gå djävligt tokigt annars. Hoppa över tramset med den nuvarande ciggtändaren, precis som Svenne påpekar så är dom oftast underdimensionerade till externa elförbrukare. Och för att inte tala om allt djävla glapp!
    Jag har själv i princip nästan skrotat allt med ciggtändarkopplingar i min egen surfbuss, så djävla trött på dålig effekt och ständiga glapp.

• weeboy

Medlem
    29 mars, 2006 vid 21:59

Vad har du för bil?

• reklem

Medlem
    30 mars, 2006 vid 08:19

Tack för tips. Ska se om jag lyckas med det hela. Frågan är dock om kylbox verkligen är det bästa alternativet. Efter att ha surfat lite börjar jag undra om man inte ska satsa på en mindre ”kyl” istället eller bara köra med de klassiska kylklamparna. Har förstått att kylboxar drar ganska mycket och att de egentligen inte kyler utan endast bromsar uppvärmingen. Jag har en VW multivan från -95 så om någon har mer exakta tips om hur man kan och bör koppa så berätta gärna…

• svenne

Medlem
    30 mars, 2006 vid 09:46

Jag har en riktigt kyl med kompressor. Den kan kyla satan och vid halv effekt är mjölken garanterat genomfrusen efter nån timme. Du hittar den nästan längst ner på http://www.bryggan.nu/ovrigt/isotherm/forsta.htm, modell TB26. Har den väl blivit kall håller den sig kall hela natten och långt in på dagen utan problem, den är tyst så den är helt okej att ha på nattetid också om man nu behöver det. Dessutom är den riktigt strömsnål. 🙂

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Sätta in ett extra cigguttag.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.