Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Schweizerbadet

• Schweizerbadet

Publicerad av mattiaswrande på 25 juni, 2008 vid 21:30

Hej allihopa!

Jag är fortfarande relativt ny för den här sporten, men har seglat väldigt länge. I Stockholmsområdet framförallt, men även på lite olika spots runtom i landet. Vid några enstaka tillfällen även utomlands.

Eftersom jag bor på Dalarö, var jag länge medlem i Dalarö båtklubb, farsan är dock klart djupare involverad i klubben i dagsläget. Han har åtaganden inom seglingssporten i Stockholmsområdet i stor utsträckning.

Nog om mig och familjen! Det jag ville tala om idag, är Schweizerbadet.

När jag först hittade det här forumet (även kitenation.se) började jag med att läsa en hel del posts, gamla som nya. Ett av de inlägg jag läste handlade om kiteboarding på Dalarö. Några hade försökt ta kontakt med tomtägarföreningen vid Schweizerdalen för att försöka rationellt diskutera sig fram till hur man kan öka säkerheten i sporten och området. Tydligen så motsätter sig tomtägarföreningen, å det kraftigaste, allt utövande av sporten i området.

Eftersom jag väldigt länge och ofta seglat utanför båtklubben och dessutom tycker att det är ett väldigt fint ställe att segla på, tyckte jag att detta var väldigt synd att höra.

Jag bestämde mig av den anledningen att lite försiktigt höra mig för med tomtägarna, hur det kommer sig att de är av den inställningen. Jag vill minnas att den person jag talade med hette ”Birgitta”.

Hon verkade trevlig i största allmänhet då vi inledde vårt telefonsamtal. Men när jag styrde in mina frågor på ämnet ifråga och hon väl kom igång förstod jag att hon var fullständigt rabiat…..och då skämtar jag inte ens.

Hon beskrev deras tanke att polisanmäla samtliga kitare som befinner sig på spoten. Men tydligen ”känns det lite drastiskt”, som hon uttryckte sig. Däremot, tycker hon att en möjlig utveckling är att ”om folk inte lyssnar blir vi tvungna att inhägna hela området med taggtråd och spärra av det.”

Ungefär i det här läget började jag känna att jag troligen inte skulle uppnå en seriös diskussion med personen ifråga och sade att jag förstår och respekterar deras perspektiv på det hela, tackade för ett trevligt samtal och önskade henne en trevlig kväll.

Nu är min fråga…. Ni andra som haft kontakt med dessa människor, vad har Ni fått för svar?

Går det att finna en lösning som ökar säkerheten för samtliga inblandade och samtidigt gör det möjligt för oss som gillar sporter med lite fart och fläkt i…att utöva dem i området?

Just nu, verkar ju alla kitare och surfare strunta blankt i tomtägarföreningen och köra på som det är. Det är ju ett förhållningssätt till det hela, men det bästa vore väl ändå om man gemensamt kom fram till en lösning som gör det tryggare för alla? =)

/Mattias

fesen svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gh0st

Medlem
    25 juni, 2008 vid 21:36

Bra inlägg och bra initiativ. Men jag tror att de flesta stockholmare hänger på http://www.kitenation.se

• nic

Medlem
    25 juni, 2008 vid 21:51

Som sagt, du hittar rätt personer på http://www.kitenation.se
    fast det var kul att få en påminelse om hur introverta människor det finns. Lycka till…

nic

• sourra

Medlem
    25 juni, 2008 vid 21:58

De har nog sina anledningar att vara semi-rabiata. Det gäller att förstå deras syn på det hela och uppföra sig respektfullt oavsett hur irriterad man än blir.

Kolla med våra Kitediplomater Ulrik och Magnus på http://www.varbergssurfklubb.se för vidare förhandlingstips.

• nic

Medlem
    25 juni, 2008 vid 22:03
    sourra;477776 wrote:
    De har nog sina anledningar att vara semi-rabiata. Det gäller att förstå deras syn på det hela och uppföra sig respektfullt oavsett hur irriterad man än blir.

Kolla med våra Kitediplomater Ulrik och Magnus på http://www.varbergssurfklubb.se för vidare förhandlingstips.

Äsch, det räcker att se tre minuter på grannfejden i tv3 för att fatta att det inte behövs någon synbar anledning för någon att se rött för något trivialt.

fast om snubbarna med huset nedvinds starten i Draget börjar bli irriterade har de faktiskt min sympati 😛

nic

• sourra

Medlem
    25 juni, 2008 vid 22:07

Japp. Men det är svårare att vara arg på någon som är hövlig och visar förståelse än på en halvhetsig, arrogant och lätt irriterad kitesurfare (och med det sista så syftar jag inte på någon särskild, jag vet bara hur man kan känna när ens favvospots är i fara).

• skye10

Medlem
    26 juni, 2008 vid 07:04

Diskussionen är igång på kitenation.se

• tom-tom

Medlem
    26 juni, 2008 vid 07:50

Ni hajjar inte hur crowded det blir häruppe. Tänk er 30 kites på yta som två fotbollsplaner, där hälften har All the gear men No clue.

Jag vill också bo i Skåne.

• gh0st

Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:08

Mmm, kan tänka mig det. Ni är välkomna o hälsa på oss här nere.

• falsterbo

Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:43

Välkommna ner, här är lite bilder på min hemspot i falsterbo. Har lärt mig surfa här, har alldrig varit crowded och det finns inga stenar eller klippor som stör. Tog några spontana bilder så ni kan ”taste the goodness”

• fesen

Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:20

@Falsterbo 477876 wrote:

Välkommna ner, här är lite bilder på min hemspot i falsterbo. Har lärt mig surfa här, har alldrig varit crowded och det finns inga stenar eller klippor som stör. Tog några spontana bilder så ni kan ”taste the goodness”

Rub it in! 🙂

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Schweizerbadet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.