- 
		SchweizerbadetHej allihopa! Jag är fortfarande relativt ny för den här sporten, men har seglat väldigt länge. I Stockholmsområdet framförallt, men även på lite olika spots runtom i landet. Vid några enstaka tillfällen även utomlands. Eftersom jag bor på Dalarö, var jag länge medlem i Dalarö båtklubb, farsan är dock klart djupare involverad i klubben i dagsläget. Han har åtaganden inom seglingssporten i Stockholmsområdet i stor utsträckning. Nog om mig och familjen! Det jag ville tala om idag, är Schweizerbadet. När jag först hittade det här forumet (även kitenation.se) började jag med att läsa en hel del posts, gamla som nya. Ett av de inlägg jag läste handlade om kiteboarding på Dalarö. Några hade försökt ta kontakt med tomtägarföreningen vid Schweizerdalen för att försöka rationellt diskutera sig fram till hur man kan öka säkerheten i sporten och området. Tydligen så motsätter sig tomtägarföreningen, å det kraftigaste, allt utövande av sporten i området. Eftersom jag väldigt länge och ofta seglat utanför båtklubben och dessutom tycker att det är ett väldigt fint ställe att segla på, tyckte jag att detta var väldigt synd att höra. Jag bestämde mig av den anledningen att lite försiktigt höra mig för med tomtägarna, hur det kommer sig att de är av den inställningen. Jag vill minnas att den person jag talade med hette ”Birgitta”. Hon verkade trevlig i största allmänhet då vi inledde vårt telefonsamtal. Men när jag styrde in mina frågor på ämnet ifråga och hon väl kom igång förstod jag att hon var fullständigt rabiat…..och då skämtar jag inte ens. Hon beskrev deras tanke att polisanmäla samtliga kitare som befinner sig på spoten. Men tydligen ”känns det lite drastiskt”, som hon uttryckte sig. Däremot, tycker hon att en möjlig utveckling är att ”om folk inte lyssnar blir vi tvungna att inhägna hela området med taggtråd och spärra av det.” Ungefär i det här läget började jag känna att jag troligen inte skulle uppnå en seriös diskussion med personen ifråga och sade att jag förstår och respekterar deras perspektiv på det hela, tackade för ett trevligt samtal och önskade henne en trevlig kväll. Nu är min fråga…. Ni andra som haft kontakt med dessa människor, vad har Ni fått för svar? Går det att finna en lösning som ökar säkerheten för samtliga inblandade och samtidigt gör det möjligt för oss som gillar sporter med lite fart och fläkt i…att utöva dem i området? Just nu, verkar ju alla kitare och surfare strunta blankt i tomtägarföreningen och köra på som det är. Det är ju ett förhållningssätt till det hela, men det bästa vore väl ändå om man gemensamt kom fram till en lösning som gör det tryggare för alla? =) /Mattias 
Logga in för att svara.