• Se vinden

Publicerad av spray på 13 maj, 2008 vid 08:53

Är det fler än jag som gör det här?

Jag slänger alltid en blick i lovart då och då för att kolla på vattnet när vinden kommer. Man kan se vindbyarna komma redan 15-20sekunder innan de träffar seglet vilket gör att man kan vara förberedd i stropparna etc.

Man ser var vindbyarna är på vattnet eftersom det blir mörka fläckar och många småvågor där byarna drar fram. Byarna träffar alltid lite lite innan själva mörka fläcken kommer fram till dig. Byarna breder alltid ut sig som solfjädrar så man kan alltid lova lite precis när byn träffar, för att ta lite extra höjd om man kryssar.

För den som inte brukar tänka på det här är det är det ganska värdefullt vetande.

johanc svarade 17 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • simpa

Medlem
    13 maj, 2008 vid 09:00

Är nog det enda sättet för att i överhuvudtaget få plana på en insjö, så ja, jag kollar alltid efter vinden 🙂 Tror nog att de flesta kollar på vattnet efter inkommande vind, det sätter sig i ryggmärgen.

• hanness

Medlem
    13 maj, 2008 vid 10:01

Jag gör också det. Men så har jag seglet sen jag var ca 6 år. Så för mig har det alltid varit självklart.

• nlc

Medlem
    13 maj, 2008 vid 10:04

Ja, varje gång jag sitter på kontoret och blänger genom rutan, är ute å går med barnvagnen eller befinner mig i en annan situation som innebär tillfällig omöjlighet att få komma ut på vattnet och surfa så ”ser jag vinden”. Det kan vara löv som visslar runt på en parkering, träd som vrider sig i byarna, folk med paraplyn flygandes likt Mary Poppins, flaggor som sträcks och cyklister som blåser omkull.

Ute på vattnet är det ffa i marginella förhållanden och om det är extremt byigt som jag kikar efter vind. Annars finns det gott om annat att hålla utkik efter som stenar, sandbankar, inkommande vågor, drivande kitebrädor etc. 😉

• rasmus_w

Medlem
    13 maj, 2008 vid 11:43

Det kan vara bra att kolla efter byar när man är toköverriggad också, så man vet när det är dags att krypa ihop och skota in för kung och fosterland i ett tappert försök att hålla kvar brädan i vattnet.

• simpa

Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:26

@Rasmus_W 465131 wrote:

Det kan vara bra att kolla efter byar när man är toköverriggad också, så man vet när det är dags att krypa ihop och skota in för kung och fosterland i ett tappert försök att hålla kvar brädan i vattnet.

Ja, Spray, det måste ju vara personligen riktat till dig och dina kastfall. Du kanske inte har så bra koll på dem där vindarna som du ”ser” trots allt? 😉

• spray

Medlem
    13 maj, 2008 vid 15:15

Den viktigaste kunskapen om att kunna se när byarna kommer är att man kan lova på byarna. Man kan tjäna ganska många höjdmeter på kryssen om man lovar på den solfjäderformade byn.

@simpa 465163 wrote:

Ja, Spray, det måste ju vara personligen riktat till dig och dina kastfall. Du kanske inte har så bra koll på dem där vindarna som du ”ser” trots allt? 😉

Haha, jo jag såg att vindbyn kom och gjorde som rasmus sa, ett ”tappert försök” 🙂 Det räckte dock inte. Skönt att man kan gå idag iallefall.

• johanc

Medlem
    14 maj, 2008 vid 14:17

Jaha… Jag ser framåt för att se vilka vindbyar man är på väg att slöra ikapp och se när man måste ta i liiiite extra…

Fast det är klart att på halvvind spanar jag ju över axeln…

😉

JOhanC

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.