Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segel
-
Blåser det lite får du ”pumpa” lite (eller mycket) i seglet för att lattorna ska komma över på andra sidan av masten. Min erfarenhet är att man får pumpa mer med Simmer-segel…
Har du riggat rätt ska det på moderna segel med 5-6 lattor bara vara lattan under bommen och lattan ovanför bommen som ska röra vid masten. De andra ska röra sig fritt.
-
Jag har ett nyinköpt Simmer Zero-5 7.5 (modellen från 2002) som jag har samma problem med. Det är svårt att få över buken(lattorna) på andra sidan även på land, trycker man på lattan ovanför bommen känns det som om den ska gå sönder. Dessutom behöver jag nästan alltid dra mer uthal än rekommenderat, minst 2cm mer. (Med nedhal enligt instruktionerna, +-0 cm.)
Lattan ovanför bommen ser inte ut att vara överspänd, men kanske hjälper det att minska trycket på den?
Jag använder en 40%ig 460-mast men den som rekommenderas är SC-6 460 (55%)… Detta borde egentligen inte göra någon större skillnad, båda masterna har samma IMCS och 460-masten funkar perfekt till mitt NP SuperNova 6.4 ’01.
Är det någon idé att dra mindre eller mer i nedhalet? Har inte testat så mycket…
-
är ingen expert på riggning men jag drar alltid mer nerhal än vad som är angivet, just för att få det att släppa ordentligt.
En del säger att dom drar upp mot 10cm mer än angivet *tycker d låter grymt mkt, men testa o se vad som händer*… köp gärna ett par extra nedhalstampar =)* -
Mitt Simmer kan jag inte dra mer än 499 fastän luffen ska vara 502 så det finns ju förstås dem som behöver dra mindre än rekommenderat också.. Men det märker man när det är fysiskt ommöjligt att få till nerhalet till rekommenderad längd.
-
rekmendationer stämmer inte alltid.
det mans ak titta efter är väll istort sett om akterliket släpper. -
Det blev en liten skillnad… har inte testat att segla med dem än bara.
Logga in för att svara.