Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segel fråga…..
-
Segel fråga…..
Publicerad av anonym-anvandare på 22 november, 2004 vid 11:48Snart börjar det nalkas jul i huset och jule klapparna skall införskaffa och önskas. Har en fråga ang min segel linje. Är en ca 5,2 el liknande nödvändig om man har en bräda på 86liter har 6,0 5,7 4,7. Har lite ångest eftersom jag planerar en resa till våren och skulle järna vilja att denna sponsrades av juleklapps hysterin. Så är det värt att köpa en cirka 5,2 eller kommer denna bara ligga och samla damm??
Tacksam för svar.
judo-freddan svarade 20 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Mjo, jag kan instämma i frågan då jag oxå har 5.7 och 4.7. Är det en bra idé att investera i ett 5.2?
-
hmm sälj 5,7:an och köp ett 5,3 har jag och trivs bra med det, 6,0 och 5,7 låter lite tight tycker jag… :S men sen vet jag inte om ni behöver ett 5,2 det känner ni väll själva…
-
Steget 5.7 till 4.7 är stort men nog OK för en 86-litare. Mkt mer tveksamt om du behöver både 6.0 och 5.7…?
-
Personligen skulle jag nog göra mig av med 5,7m² seglet, 6,0- 5,7m² går lite i varandra. Behåll 6,0m² och köp till ett 5,3-5,4m² istället. Komplettera med ett 4,2m² lite senare när du är stadgad i kassan igen så har du en bra segellinje. Väger själv runt 80kg och kör nästan med den linjen.

-
Håller helt med. Skaffa ett 5.3 och ett 4.2 så är du komplett.
-
Jag har 6.0 5.7 5.3 4.7 4.2 och kan säga att 5.7:an är rätt onödig i denna linje. Den enda anledning att jag inte sålde 5.7:an var att min 86 litrare inte är specad till att klara mer än 5.8. Har två brädor som jag använder just nu 116L och 86 liter Vilka Segel du ska ha e väl lite en fråga om vad du väger oxå. Jag väger 85 kg och tycker att 6.0 5.3 4.7 funkar fint för mig (skulle nog kunna köra 6.2-5.3 oxå) men om du väger mindre säg tex 75kg så kanske 5.7 5.0 4.5 är bättre för dig och sen en liten 4.0:a eller 3.9:a för de lite blåsigare dagarna.
-
När vi ändå diskuterar segel så är min senaste slutledning denna. Det är ofta som jag upplever att vindstyrkan varierar ganska mycket en låt oss säga 5.3 dag(för mig, detta kan ju vara en 5.7 eller 4.7 dag för någon annan) en viss period av dagen kan ju vara mer åt 4.7 hållet egentligen men man kör omkring lite överriggad istället, man kunde ha slängt på 4.7:an men efter som man vet att vindstyrkan kan variera mycket och att jag kommer tappa planingen på vågisen om jag inte har bra drag så får det duga. hade jag gått på 4.7:an istället så hade jag haft bättre kontroll i de kraftiga perioderna och sämre eller ingen planing mellan byarna. Köra överriggad passar mig rätt bra just nu men jag är ganska färsk på att köra vågis (hålla planing, mastfot/fentrim etc) när jag lär mig hålla planing /höjd bättre har jag känslan av att jag hellre tar ett mindre segel för att få ökad kontroll. En annan faktor är ju just vinden. när det blåser lite typ frisk bris så upplever jag den relativa förändringen mellan byarna som mindre än när det är kuling dvs om det kommer en by på 10m/s i en grundvind på 7m/s så e det inte så stora problem att reda ut detta. Men när det kommer byar på tex
15m/s i en grundvind på 10m/s vilket det ofta gör upplever jag det som lite tuffare om man inte skotar ut. så ibland undrar jag över om jag verkligen behöver där 4.7 seglet och kanske bör gå ned på 4.2:an direkt istället, de dagarna då det är styv kuling. då hade man kanske klarat sig på 6.2 5.0 4.2 och ett uthalstrim istället 
Nån som har provat denna konfiguration?
Kommer kanske experimentera lite med detta nästa säsong.
Det skall tilläggas att detta resonemang ligger runt ämnet köra vågis på runt på 75-85 liter om jag kör en 100-115L bräda så har jag inte så stora problem att hålla planingen då är det mer en fråga om hur mycket fart/kontroll man vill ha.
och då kan man ju fråga sig vad man ska ut på vågisen att göra ja säg det… -
Jag kör 9.0 6.9 5.9 5.3 4.5 4.0 och tycker det är den ultimata kombinationen. De vanligast utnyttjade är ju 5.9 och 5.3. Med 5.9 går det fortfarande att göra duckgippar och vågsegling är inte uteslutet även om det blir lite klumpigt. Över 6.0 tycker jag det blir klumpigt och stort och har man problem att plana då så är det lika bra att köra 6.9. 5.3 är en skön size och jag tycker att vinden ofta ligger rätt för den storleken. Större än 5.3 känns inte som ”riktig” vågsegling” och med mindre tycker jag inte man får tillräcklig ”oomph” för att pumpa igång när det börjar droppa av mot kvällen t e x.
Logga in för att svara.