Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel och mast till min RRD SX 135 ASA 05

• _alexander

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 19:29

jag har kört den brädan med zerofive 7,5 med mycket lyckat resultat! grym bräda för övrigt

• Knatte

Gäst
    18 augusti, 2005 vid 20:00

Vill du ha lite bättre fart i brädan, så hade jag hellre tagit detta seglet:
    http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=1124
    Jag har ett 5.8 som är ett kanonsegel och stabilt när det blåser lite mera smile.gif
    Är absolut värt merkostnaden, men seglet kanske inte lika mycket freestyle/freeride betonat.

• tjakkie

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 22:04

Vad är skillnaden på alla segeltyper? Speciellt freeride, freestyle, freemove, freerace och race smile.gif Känns som en djungel.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 06:35

Rekomenderar inte zerofive det jag har är det kass kvalisort på. Föredrar då hellre gunsails ex tempo, om man ändå vill hålla nere priset!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 06:40

Säkert en riktigt stor skillnad men man får kompromissa med tanke på att det kostar en slant!
    Kör ett freestylesegel trots att jag inte stylar det minsta, det kommer igång snabbt men har väl inte den toppfart som ett freeridesegel har men det funkar fin fint. Sedan har jag ett rent freeride 5,4 samt ett 4,7 våg. Trots att dessa segel är av olika sort tycker jag att dom funkar allround. Men med stigande kunskap känner man säkert skillnade mer. Its a jungle!

• Knatte

Gäst
    19 augusti, 2005 vid 07:35

Freestyle/freemove är ett segel som planar tidigt och är gjort för att snurra runt och trixa mycket. Ingen hög toppfart, men väl tidigt planing.

Freeride är väl segeltypen, som passar de som bränner runt i viken, gippar och hoppar mm. Inte lika tidig planing, men fartstabilare och lite högre toppfart.
    seglet som passar en medelsurfare bäst.

Freerace/race är segel med hög toppfart och väldigt stabila i vindbyar.
    Men detta är på bekostnad av manöverbarheten. Inte lika lätta att gippa/segla med och lite krångligare att rigga osv. Speciellt om vi pratar om racesegel, som är lite som F1 i bilvärlden.
    Gjorda för att vara snabba, men inte nödvändigtvis praktiska smirk.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications