-
Segel, segel, segel… jada, jada, jada…
Sitter här och blir smått irriterad på mig själv, försöker komma på vilket segel som skulle passa bäst… kandidaterna är följande, genomgående NP:
-Expression
-Excess
-SaberStorleksordning 6.5-6.9 klassen…
Har också kollat in NP’s klassificering på http://archive.neilpryde.com/en/2006/sails/sailchart.php
Vad söker jag för egenskaper? Jo, jag vill ha ett segel som:
-kan ge bra fart för dagarna med sjöbris, då det mest är bränna fram och tillbaka som gäller
-har bra manöverbarhet, så att man kan hyfsat lätt kan fixa lite enklare trick/moves (gipp, duckgipp, chop-jumps)
-kan tas ut i mindre vågor någon gång när andan faller påHar endast provat Sabern av dessa, gillade den väldigt bra, men det var också sådana förhållanden som jag aldrig har på hemmaspotsen, så det kanske är lite för ”plattvattenanpassat” för att vara optimalt? Kör mest chop upp till små vågor…
Excessen, kanske lite mera lätthanterligt, och mera crossover-betonat, men ända snabbt?
Expression, här halkar vi in på aningens mera vågbetonat,men ändå en hel del crossover känsla kvar?
Brädtypen skulle vara någon allround/freestyle-wave-liknande skapelse runt ca 100-110 liter…
Ser gärna att ni som har provat ett eller flera av seglen delar med sig av sina erfarenheter…
Logga in för att svara.