Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel, segel, segel… jada, jada, jada…

• Segel, segel, segel… jada, jada, jada…

Publicerad av Oregistrerade på 17 april, 2007 vid 19:32

Sitter här och blir smått irriterad på mig själv, försöker komma på vilket segel som skulle passa bäst… kandidaterna är följande, genomgående NP:
    -Expression
    -Excess
    -Saber

Storleksordning 6.5-6.9 klassen…

Har också kollat in NP’s klassificering på http://archive.neilpryde.com/en/2006/sails/sailchart.php

Vad söker jag för egenskaper? Jo, jag vill ha ett segel som:
    -kan ge bra fart för dagarna med sjöbris, då det mest är bränna fram och tillbaka som gäller
    -har bra manöverbarhet, så att man kan hyfsat lätt kan fixa lite enklare trick/moves (gipp, duckgipp, chop-jumps)
    -kan tas ut i mindre vågor någon gång när andan faller på

Har endast provat Sabern av dessa, gillade den väldigt bra, men det var också sådana förhållanden som jag aldrig har på hemmaspotsen, så det kanske är lite för ”plattvattenanpassat” för att vara optimalt? Kör mest chop upp till små vågor…

Excessen, kanske lite mera lätthanterligt, och mera crossover-betonat, men ända snabbt?

Expression, här halkar vi in på aningens mera vågbetonat,men ändå en hel del crossover känsla kvar?

Brädtypen skulle vara någon allround/freestyle-wave-liknande skapelse runt ca 100-110 liter…

Ser gärna att ni som har provat ett eller flera av seglen delar med sig av sina erfarenheter…

rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • Oregistrerade

Gäst
    17 april, 2007 vid 19:56

Jag skulle säga att det är väldigt mycket marknadsföring snack när det gäller segel, den verkliga skillnaden mellan dessa segel är nog inte såstor..ta det du får bäst pris på..

• nlc

Medlem
    18 april, 2007 vid 05:53

Jag kör Saber 6.7 -06 och upplever att det har mer buk och är stabilare när det börjar bli överriggat än mina andra segel (Solo & Expression), men har lite sämre rotation än mitt Expression (som visserligen inte alls är i samma storlek). Dessutom upplever jag det som jäkligt snabbt, men utan GPS så är det mest en känsla. Kör det både på plattvatten, chopp och när det är små vågor.

• oscar

Medlem
    18 april, 2007 vid 06:13

Expression eller excess är mitt tips. Excess är betydligt starkare byggt än expression som är ett ganska lätt byggt freestylesegel. Ramlar du mkt och sliter på grejerna så är excess bättre.

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 06:45

Håller med ovanstående, sådana där jättgrymma skillnader är det kanske inte fråga om. Man kan nog dra ut med ett Saber i lite vågor.

En skön kompromiss för den typ av segling du beskriver är nog månne Excess ändå. Har ej seglat själv, men de jag sett såg fina ut både på och vid sidan av vattnet. Mer fart och stabilitet i Saber, dock.

Vad är det för bräda jada-jada-jada skall köras på?

• basse

Medlem
    18 april, 2007 vid 08:17

Såg lite svala schnubbar på jätte-excess (tror jag) i SA som red lite när det var ingen vind alls. Såg bökigt ut med de v ar iaf ute när jag satt på stranden!
    🙂

• rasmus_w

Medlem
    18 april, 2007 vid 09:56

@dr Masse 377147 wrote:

Håller med ovanstående, sådana där jättgrymma skillnader är det kanske inte fråga om. Man kan nog dra ut med ett Saber i lite vågor.

Klart man kan. I ”Riding Giants” vågseglar ju Laird Hamilton (i alla fall seglar han i logo/masthöga vågor) med ett RS3 så då ska väl ett Saber funka med.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications