• Segel val

Publicerad av anonym-anvandare på 23 januari, 2001 vid 21:31

Jag ska uppdatera min segelgarderob och undrar lite vad man ska satsa på. Ska man ha wave eller freestyle segel? Det blir ju inte så ofta man seglar i ”riktiga” vågor när man seglar i norra bohuslän. Vad är egentligen skillnaden mellan wave och freestyle segel? En annan fråga är om det finns några speciella märken som är bättre eller sämre än andra?

/Micke

anonym-anvandare svarade 24 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • udoo

Medlem
    24 januari, 2001 vid 01:39

Det jag har märkt skillnad mellan wavesegel/freestylesegel är att freestyle segel inte verkar vara lika balansfyllda när man typ hoppr högt och rider vågor….segelstorleken jag syftar på är 5.7…freestylesegel planar tidigare och har mcyket mer ”kraft” än vågsegel…de referenser jag har är SImmerOS2000/Gaastra Pulse Pro/Arrows Trixx/Aerial….freestyle segel är oxå mycket lättare än vågsegel och därmed inte lika hållbara! Bra i manövrar!

• ola-h

Medlem
    24 januari, 2001 vid 08:04

Alla segeldesigners och alla märken har ju sin egen lilla ide om vad de olika segeln skall kunna så alla uttalanden blir mest principiella. Hur som helst, ett freestylesegel behöver bra drag i det undre vindregistret och lätthanterlighet över hela vindregistret. Dessutom behöver de vara lätta. Några segelmakare tänker också på ass seglen skall funka bra clew-first och tightar därför upp akterliket lite.

Vågsegel behöver vara starka och lätthanterliga, men nästan alla märken har minst två olika vågsegel som har olika känsla. Lite förenklat kan man säga att en typ har fantastiska manöveregenskaper, bra bottendrag och pumpbarhet men blir snabbare ”topptunga” i det övre vindregistret. Dessa segel är ofta också rätt trimbara. Den andra typen har mer twist, en hårdare profil och bygger liksom lätthanterligheten mer på stabilitet och aerodynamik än mjukhet. Den här sortens segel får i allmänhet större vindregister på samma trim.

I någon mening ligger nog freestylesegel mellan de båda vågsegeltyperna.

Vilket segel man skall välja beror lite på vilken storlek man är ute efter. Nuförtiden är säkert segelmakarna bra på att få alla storlekar bra, men i praktiken utvecklas nog ofta vågsegel runt 4.2-5.3 och freestylesegel runt 5.8-7.0. Skall man köpa en 5.7:a och inte tänker använda den till lättvindsvågsegling i stora vågor (så vitt jag vet sällsynt i norra Bohuslän) är nog ett freestylesegel kanske bättre. Gäller det däremot segel ned mot 5.3 skulle jag välja ett vågsegel av lämplig typ.

När det gäller märkan är det mesta egentligen bra. Olika designers läser dock designproblemen på helt olika sätt. T.ex. använder North och NP helt olika metoder för att stabilisera sina segel och detta gör att man måste rigga dem på helt olika sätt. Detsamma gäller alla andra märken. Vilket man skall köpa beror på vad man gillar och vad man får bra pris på. På marginalen kan olika segel skilja sig mycket åt men i praktiken ”duger” de flesta segel åt de flesta seglare. Trimmar man dem rätt är de flesta segel, som sagt, bra.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2001 vid 19:12

Nu har jag bättre koll på läget. Jag tackar och bugar.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications