Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga!

• Segelfråga!

Publicerad av tropic på 7 mars, 2006 vid 20:24

Min bror hör till äldre generationen vindsurfare. Det var han som fick in mig i denna underbara sport för ett antal år sen. Visst har han lärt mig ett och annat och visst är han fortfarande en bättre vindsurfare än vad jag är, men det här med dagens utbud och prylar har han ingen koll på.
    En sak som han sade för längesen var att det här med segelstorlekar (av olika märken) var nonsens. Han menade på att om man lade hans neil pryde 5.5 på hans gaastra 5.9 (inte säker på märken och storlekar) var de i stort sett identiskt lika stora. Detta påstående har gjort att jag blivit rädd för att inte ha segel av samma märke i mina linjer. Är det dumt att vara rädd i dagens läge?
    Hans erfarenhet grundar sig på segel som gjordes för minst 10 år sedan!
    /Sugen på äldre linje nu till våren

ola-h svarade 19 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • ola-h

Medlem
    8 mars, 2006 vid 08:17

Din bror har nog haft rätt, men jag tror att seglen blir allt mer ”rätt” i storlekarna. 5.9-5.5 är dessutom ett större fel än vad jag tror förekommer i verkligheten. Det där med att lägga segel på varandra och jämföra är dessutom rätt lurigt. Dels lägger sig ju ett rullat segel inte helt platt och dessutom skiljer sig ofta mastkurva mm och det kan vara insydd buk i ett segel och inte i ett annat. Allt detta gör dylika visuella jämförelser rätt svåra och man får nog räkna med +-0.1 kvadrat i felmarginalr på denna ”mätning”.

Vidare skiljer ju sig olika segel väldigt mycket åt när det gäller drag och vindtålighet och någon tiondels kvadrat eller så i skillnad i yta spelar mindre roll än denna designskillnad.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications