Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelfråga 6.4 nästa steg neråt?
- 
		Segelfråga 6.4 nästa steg neråt?Publicerad av henkeboy på 2 februari, 2005 vid 16:01Tjoo! Har en freeridebräda på 115 litros, ett Nielpryde Raf Jet 6,4 och ska nu skaffa ett mindre segel. Klarar mig väl ganska långt på två segel med lagom spann emellan, eller tjänar jag hutlöst mkt mer på att ha ett tredje oxå?? Om jag håller mig till två segel vad passar då bäst att komplettera mitt 6,4 med?  
 Tack på förhand för alla goda råd som brukar dyka upp här… //Henke niklas_s svarade 20 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
- 
			13 Svar
- 
när jag började surfa skaffade jag 6,2 5,3 och trodde det skulle täcka men det visade sig väldigt snabbt att jag behövde ett mindre segel som blev ett 4,5 som fortfarande blir överiggat och suget efter ännu mindre segel till dom grymma dagarna bara växer 
- 
Jag kör 6.3-5.3. Funkar bra. 6.3 8-10 m/s, 5.3 10-12 m/s. 
 Köp ett 5.3. Sen ett 4.5, sen 4.0, sen kanske dessutom ett 3.5… 
- 
4.7, 5.3 och 6.4 blir väl lysande. Sedan får du skaffa en större bräda och ett 8.0-8.5 och en mindre bräda och sedan… 
- 
5.3 jaa de låter bra. Ja! Det finns kanske freeridesegel i denna storleken men de känns definitivt inte så vanliga… Freestylesegel funkar väl bra, men hur långt åt våg-hållet vågar  man gå? Exempel på passande segel kanske? Väger strax över dom 70 kilona… man gå? Exempel på passande segel kanske? Väger strax över dom 70 kilona…
 //Henke
- 
ett vågsegel borde abslout inte vara några problem så länge det är bra drag i det och kanske inte det värsta sideshore seglet du kan hitta 
 ex på bra segel: neilpryde search, simmer crossover, neilpryde expression. alla dessa har jag testat och varit mycket belåten med! men som sagt det finns hur mkt bra segel som helst. sen är det ju där med utseende och kassan men det e en annan femma…
- 
Jag kör 6,5 5,8 4,7. Men har insett att glappet mellan 5,8 och 4,7. Så det blir till att införskaffa en 5,2-3 a. när plånboken växt till sig  Jag tycker det är jävligt jobbigt att ha för stort glapp mellan seglena. Det blir jävligt jobbigt att bestämma sig i vissa förhållanden, antingen blir väljer man för stort eller så kör man för litet. Jävligt frustrerande kan jag säga. Sen e ju självklart fördelen med ett större steg att du intre behöver köpa lika många segel. Å andra sidan ere skönt att ha lite mindre teg också om ett segel skulle gå sönder då kan du alltid köra lite undreriggad i värsta fall, men om steget är 1,5m2 blir det fanemej köpigt att ta ett annat om seglet pajjar. Men de här e ju bara vad jag tycker, men kanske värt en eftertanke iallafall!? 
- 
Bra drag i np search o expression samt simmer crossover.. nån mer som har tips på segel kring 5,3 passande freeridebräda med fett drag? 

- 
Jag är väldigt nöjd med mina Simmer Crossover. Lättriggade, snygga, bra drag, stort vindregister och billiga i jämförelse mot Neilpryde. 5,3 låter som ett klockrent val, en favorit storlek hos många verkar det som. 
- 
5,3 borde bli ett bra steg från 6,4. (20%) 
 nästa blir då 4,halv..
 Köper du lite billigare segel så behöver du inte lägga på så mycket för att få 2 ”likabrasegel” istället för 1 ”dyrsegel”.. kolla tex http://www.gunsails.se eller 04ors ”dyrsegel” i tyskland..
- 
Borttagen användareBorttagen användare3 februari, 2005 vid 08:35Kan ju bara bekräfta ovanstående. Har 6,4 och 5,4 och nästa neråt skall bli 4,7. 4,2 skall köpas när den första vågbrädan inköps! 
- 
Naish Boxer…. där har du ett segel med fetdrag. Fetaste allt skulle jag säga. 
- 
Svar till: 
 Har en freeridebräda på 115 litros, ett Nielpryde Raf Jet 6,4 och ska nu skaffa ett mindre segel. Klarar mig väl ganska långt på två segel med lagom spann emellan, eller tjänar jag hutlöst mkt mer på att ha ett tredje oxå?? [/ QUOTE ] Jag skulle vilja säga så här…….. Stävar du efter optimal storlek mellan seglen eller vill du tänja lite på det för att klara ett större vind register? Själv prioriterade jag ett brett register så jag hade ett 6.4 samt ett 5.0 mellan åren 96 till 2001, jag segelade med dessa i 5 år utan att direkt känna att jag behövde komplettera. (95 liters freeridebräda, min vikt 83kg) 
 Med dessa segel täckte jag de vanligaste vindstyrkorna (7-16 m/s).Nu är det så att glappet 1.4 kvm mellan dessa segel är i största lagret då det hände några enstaka gånger att 6.4 var liiiite för stor & 5.0 liiiiite för liten, men det är ju priset man får betala för att klara det stora registret på två segel….. Idag har jag 20% skillnad mellan seglen, men det på grund av att jag idag har fyra segel, i ditt fall skulle det bli runt 5.3 som nämnts ovan, detta enligt mig är ett optimalt ”glapp” i dessa storlekar. MEN om jag bara fick ha två segel och bara seglade freeride skulle jag fortfarande köra med 6.4 (ev. 6.2) och ett 5.0 som jag fan bara inte kan vara utan !!!!!  //Glenn 
- 
jag kör ganska stora glapp mellan mina segel och tycker inte det finns någon anledning att köra mindre mellanrum eftersom ja oftast riggar fel endå. jag kör 7.0 6.0 5.0 4.2 nu. 6.0 5.0 är inga som hällst problem tycker jag. om man inte kör liten vågbräda och stora vågor så spelar det inte så stor roll om man inte har perfekt drag, enligt mig. jag körde 6.2 5.0 i min förra linje och kände aldrig att det var för stort mellanrum. däremot e de många dagar då ett 5.0 kommer bli för stort. så ja röstar för att du köper dig ett 5.0 och ett 4.2. de klarar du dig långt på. /Nikke 
 the real män of surfcompaniet
Logga in för att svara.