Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorleg
-
Segelstorleg
Publicerad av anonym-anvandare på 16 april, 2003 vid 11:29Hallå,
Vad är det som egentligen styr hur stort segel man maxkan ha på en bräda….längt, bredd, vikt, volym, fena???…..kan någon förklara????
Tjing
TommyTuda
anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Detta har jag lärt mig från många lästa artiklar och tester:
Brädans maxbredd avgör mycket (kanske mest). Ju större fena desto större segel. Och om jag förstått saken rätt är det brädan bredd 30cm från aktern (one foot off) som i hög grad avgör maxfena. Volym gör en del men är mindre viktigt än bredden – exempel på detta är Starboard Hypersonic (100-nåt liter, klarar 10.0, extremexempel), Exocet Speed Slider M67 (118L, klarar 8.4 enligt Exocet), Exocet Compact Move 115 (115L, klarar 8.5 enligt Exocet), JP Freeride Carve 104 (104L, klarar 8.0 enligt Boards), eller motexempel som Mistral Emotion ’03 131 (131L, klarar 8.5 som max). Mycket viktigt är dock brädans form överhuvudtaget. T.ex. är den plattare med mindre rocker (böj på fören) lär den klara större segel, förutsatt att det inte går vågor.Nu måste jag jobba vidare…
-
Knatte
Gäst16 april, 2003 vid 16:22Jag har läst att det finns en högst inofficiell regel på fenstorlek, som hänger ihop med brädans bredd på ”one foot off” enligt inlägget ovan..
Du kan ha ungefär lika lång fena som bredden är i cm är på ”one foot off” måttet.
Dvs. är brädan 55 cm bred just där, så kan du ha en fena som max på 50-55 cm.
-
Om man skall köra stilen mycket snack och lite verkstad fullt ut kan jag bidra med följande teori hämtad från Starboards utvecklingsteam.
Onefootoff måttet ger ett bra mått på max fena. Om måttet 32 cm för om aktern är 58 cm är 58 cm max fena. Dividera fenan med 11 och man får måttet på max segel i m2. Alltså är max segel för en 58 fena 11 m2 och då pratar vi freeride och inte maximal höjdtagning och race för då måste du gå ner till 10 m2 med en 58 fena.
Hälsningar
Sebastian -
Hur får du det att stämma?
Om du dividerar fenan 58 med elva måste du ju få ca 5.3m2.
Om du skall ha 11 m2 så måste det ju betyda att du skall ha en 121cm bred bräda.//johan
-
hmm.. den magiska faktorn vi söker borde ligga runt 5.3
-
Jag tackar för detta…nu känner jag mig mycket klokare…
Hälsn
tommyTuda -
Precis!
Felskrivit av mig. Påskebrygden är förädisk.
Dividera fendjupet med 5 och du får den absoluta maxstorleken på seglet. Jag har själv erfarenheter av att ha seglat ett 11 segel till en 58 fena. Det var svårt att få det där riktiga lyftet på kryssen men till halvvind var det OK. Dock tycker jag personligen att 10 m2 är max till 58 fena, där 9,0 är perfekt. Referens är en courserace/formulabräda från år 2000. Med min nya formula med 70 fena känner jag dock inget större behov av att byta ner mig vad gäller fendjup när jag går ner i segelstorlekar. Det är alltid skönt att kunna höjda!
Sebastian
Logga in för att svara.