Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek för en okay b-åkare`?

• Segelstorlek för en okay b-åkare`?

Publicerad av muts på 1 maj, 2003 vid 11:24

Tjenare ska köpa ett segel till min Techno 2 men är väldigt osäker på vilken storlek jag skall välja funderar på ett runt 6.0 men vet inte riktigt.. Har inte lärt mig att varken jippa eller vattenstarta så jag vill ju ha ett segel som man kan lära sig det på och det verkar ju lättare med ett mindre segel?

Har ni några förslag?

ola_p svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

Medlem
    1 maj, 2003 vid 11:50

Huvudsaken är ju att du väljer ett segel som passar den vindhastighet du tänker köra mest i. Du kan ju inte lära dig gippa om du inte planar och har du inte tillräckligt med kraft i seglet går det inte att vattenstarta. Med ett 6.0 planar du i ca 8 m/s och kan hålla det upp mot 10-11 m/s.

En techno 2 är designad att köras med lite större segel runt 7.5 till ca 10 m2 och fenan på 50 cm som medföljer passar ju inte speciellt bra till en 6.0. Mitt tipps är att köpa ett 7.0 till 8.0 så att du får segla mkt i sommar istället för att stå och guppa med ett för litet segel. Visst ett mindre segel är lättare att manövrera men det ju segla du vill eller hur?

• calle_b

Medlem
    1 maj, 2003 vid 11:51

hallåj där!

Om du inte har nåt segel alls , så tycker jag att du ska köpa ett något större segel. Iaf runt 7.0 (fler dagar på vattnet) Technon tar väl runt 8.5 som max med orginalfenan så det är juh en riktig lättvindsbräda. Köp nåt stort tycker jag;)

Ha d gott

• anonym-anvandare

Medlem
    1 maj, 2003 vid 12:03

Tackar det kanske får bli ett 7.0 då ……… Man kan ju alltid köpa ett extra om det blir för stort..

Opps glömde logga in….

• anonym-anvandare

Medlem
    1 maj, 2003 vid 13:41

Jag har ett segel till salu som jag tror är perfekt till dig!
    Ett lättanvänt freeridesegel med mycket drag i, perfekt storlek till brädan, och som ger mer planing i sommar.
    Jag har till salu:
    North Sails TONIC 7.5 från ’01.
    Seglet är som nytt, uttaget ’02 och inte mycket använt. Superfint skick!
    Seglet kan riggas på 460 mast
    Hör av Dig så kan vi komma överens om ett bra pris.
    Mail: forza98@yahoo.com
    Tel: 070 – 5795316
    / Mats

• oskie

Medlem
    1 maj, 2003 vid 18:29

Techno 2an är en cool bräda! Den ska klara upp till 10.8 enligt Bic. Hade jag haft en sån bräda hade jag nog haft 7.0 som minst till den. Fast ett 7.0 kan kanske kännas lite stort i början (beroende på vad man väger), men man lär sig nog hantera det ganska fort… I annat fall funkar kanske 6.5.

• ola_p

Medlem
    1 maj, 2003 vid 18:47

får nog hålla med mats om att tonic inte är helt fel… Förhållandevis lätt att hantera men kanske inte lika bra när det brallar i utav hvete…. Men då seglar man ju 4.7 å vågis… grin.gif

Jag skulle satsat på segel dryga 7 kvadrat. freeride/freestyle. eftersom henterbarhet är viktigt när man ska lära sig gippa etc.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek för en okay b-åkare`?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.