• Segelvård?

Publicerad av anonym-anvandare på 28 september, 2004 vid 11:52

Nu när segeltorkning har blivit ett hett ämne..
    Jag undrar om man skall skölja av seglen med sötvatten innan vinterförvaringen.
    Finns de nått belägg för att saltet på nått sätt bryter ner tyget eller monofimen?
    Vet ju att t.ex solljus inte är så bra.. Är de nån som vet nått eller är allt bara antagaden?

basse svarade 21 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • davo

Medlem
    28 september, 2004 vid 12:04

Alltid bra att spola av prylarna med sötvatten, även under säsong. Dock händer det inte så ofta. Jo, förresten prylar med metalldelar (förlängare, mastfot, skruvar o så) försöker jag spola av efter.

• ola_p

Medlem
    28 september, 2004 vid 13:09

Med salt i seglet möglar det inte…
    Ska man skölja av ska man helst låta det torka också. segel klarar sig fint utan att man sköljer dem stup i kvarten, gör det om de råkar vara fulla med sand, eller inför ev. vinteruppehåll..

• lars_k

Medlem
    28 september, 2004 vid 13:32

Jag rör mina segel så lite som möjligt. Varje gång man rullar ut eller rullar ihop dem finns det alltid nåt sandkorn som gnager på monofilmen. Eller så blir det nåt veck. Jag rullar mina segel rätt hårt och snör ihop dem med en tamp för att minimera gnid och slitage.
    När det börjar stinka för mkt tång och sunk i bilen tar jag upp dem och torkar dem i badrummet. Dock alltid hoprullade och ihopsnörda. Har aldrig fått mögel i seglena. Kan vara saltet som Ola säger…

• basse

Medlem
    29 september, 2004 vid 05:56

Vi gör precis som Lars K. Förutom att vi brukar ta in de segel som använts om de inte stått och runnit av ett par timmar då man tex använt en annan storlek. Vi snörar ihop med ett litet spännband eller brett elastiskt band. Tipps för att få segel så torra som möjligt innan man sticker hem är att snabbt rigga ner seglet och rulla ihop och sedan ställa det så det rinner av ner mot akterliket. Gör man detta först så hinner det ju rinna av 20 minuter eller så medans man fixar resten.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications