Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Seglets karakteristik med avseende på mastkurvan?
-
Seglets karakteristik med avseende på mastkurvan?
Publicerad av enlight på 26 september, 2006 vid 06:15Hur skiljer sig ett segel med mycket mastkurva jämfört med ett segel som har ganska rak mastkurva?
Kan man peka ut några särskilda egenskaper för segel med mycket mastkurva?
Har nu ett NP Expression –05 5.7 m2 vilket har mycket mastkurva.
Vad kommer jag att märka mest skillnad på om jag byter till ett Combat eller Search för storleken ~5.2 m2?adde svarade 19 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Mer mastkurva innebär mer förlikspänning. Mer böjd mast kräver helt enkelt mer nedhals kraft! Mer spänning i förliket spänner upp buken hårdare, dvs mer stabilitet i riggen i byarna/överriggat. Dock blir seglet mindre lätthanterbart, kräver tex mer ryck i bommen för att buken ska ”slå över” efter en gipp.
Freeride/rejs -segel har oftast mer förlikspänning medan våg/freestylesegel har mindre spänning och därmed rakare mastkurva. Finns dock undantag. Mitt Naish Boxer har duktig mastkurva och spänning, är ändå ett våg/freestylesegel. Men det är ju rätt speciellt också.
Tror du får mer stabilitet och ”hård” känsla med Expression, medan Search/Combat blir något mjukare och mer lätthanterligt. -
Det är grymt svårt att säga. T ex har ju världens antagligen mjukaste segel Hot Superfreak helt sjukt mycket mastkurva. Nu är ju seglet rätt speciellt för övrigt också, men ändå. Alla NPs segel (vissa mer än andra) är förhållandevis hårda huvudsakligen för att det är sydda med rätt mycket lattrotation (i obelastat läge hamnar lattornas framändar vid sidan om masten). I någon mening är kanske Ezzy wave motsatsen. Där hamnar lättänden bakom masten, ganska ”utspänd”. Exempel på ett annat udda segel är Hot SO som har superlite mastkurva och väldigt ”mjuk framdel” men samtidigt är mycket stabilt när man kollar på själva segelkroppen. Hot Spyclone har å andra sidan mycket mastkurva och lite lattrotation, men är ändå mjukt när det gäller just rotationen.
Min slutsats (som jag började med) är alltså att mastkurvan i sig inte säger något om känslan i seglet. Man _kan_ med mycket masrkurva bygga in mer spänning och ”hårdhet” i seglet, men man kan också undvika denna hårdhet med diverse trick. Så, istället för att stirra sig blind på just mastkurvan så är det nog bättre att prata med folk som kört seglen i fråga.
-
OK.
Så skillnaden mellan Expression och Combat/Search är att Expression upplevs ”hårdare”?!?Någon som kan dela med sig av upplevd skillnad mellan Search och Combat?
-
Jo, Hot SO och Hot Superfreak är ju rätt speciella på var sitt håll.
SO med mkt lite mastkurva och förlikspänning men har fler lattor som ger stabilitet, medan Superfreak har extrem kurva och nedhalsspänning men mylar som ändå ger en mjuk känsla.
Men generellt skulle jag nog ändå säga att mkt kurva och nedhal ger en hård och stabil rigg. Sen kan man ju alltid trolla och trixa med andra parametrar. 😉 -
Jag håller med dig Lars, om man liksom håller allt annat konstant så är det säkerligen så att mer mastkurva tenderar att ge hårdare och stabilare segel, men min poäng var att det nästan alltid är meningslöst att jämföra mastkurvan eftersom man ju i praktiken väldigt sällan bygger två segel helt lika sånär som på mastkurvan. Iofs verkar det från mitt lite avlägsna perspektiv som att alla NPs våg och crossoversegel är rätt lika i grunduppbyggnaden så just i det här fallet kanske mastkurvan faktiskt är en bra indikation.
Aprpoå konstiga och udda designade segel med ohemult mycket mastkurva seglade jag förra veckan ett Hot Superspeed. Det har massor med lattor, bred mastficka men inga cambers. Det blev en väldigt intressant blanding av karakteristika. Å ena sidan en helt sjuk stabilitet och accelleration. När man fick vind i seglet och skotad in var det som seglet tryckpunkt var fräst ur ett stycke stål. Å andra sidan var det löjligt enkelt att rigga, tom enklare än ett vågsegel tack vara den breda mastfickan. Dessutom var det helt fantastiskt i gipparna eftersom det liksom hade kvar den stabila känslan samtidigt som det blev helt platt ala vissa vågsegel. Annars var jag duktigt överriggad med 6.6:an i förhållanden där jag troligen hade riggat 4.5 eller 5.0 våg.
-
Boxer är ju annars ett segel som rätat ut mastkurvan lite, ffa mellan 05 och 06. Nu är ju inte alla andra parametrar exakt lika, man kanske mer lika än att jämföra två olika segel. Med mindre mastkurva blir det mindre nedhalkrafter, buken hamnar längre fram (med allt vad det innebär med mindre bakhandsdrag, mer pull frammåt osv), samtidigt blir det inte lika profilstabilt såklart.
Ytterligare skillnad känns mellan 06 och 07 då man har större delen av seglet i xply. Genast blir seglet mera dämpat och än mer soft. Ja, det är faktiskt (relativt sett) soft.
Ser man på Kaulis segel så har han dessutom dacron närmast masten för att göra det ytteligare lite mjukare (jmf session och force).
Logga in för att svara.