Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele med "quick release"

• Sele med "quick release"

Publicerad av juttis på 16 augusti, 2010 vid 12:42

Var med om en obehaglig incident i helgen. Jag var ikrokad när vinden dog och lyckades få seglet över mig innan jag hann kroka ur. Väl under vattnet upptäckte jag att hängselelinan hade vridit sig runt kroken på hängselet och var minst sagt knepig att kroka loss. Det var dessutom svårt att hitta en luftficka då man som ikrokad tynger ner seglet i vattnet.

När jag låg där under vattnet och undrade om det var så här jag skulle sluta min karriär kom jag på att det hade varit fiffigt med en knapp a la säkerhetsbälte på selen som möjliggjorde att man hade kunnat frigöra sig från selen. Finns det sådana selen att få tag på? Jag har nu ett Dakine T-4 som jag gillar i övrigt.

juttis svarade 14 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • bicless

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 12:56

Hej

På T-4 kan du koppla loss hela kroken inkluderat remmen från selen med snabbkopplingen.
    Kanske inte världens snabbaste men det går. Man kan ju öva lite på grunt vatten så man får in snitsen. Se bara till att det är bra sikt för man vill ju inte tappa bort kroken. På vissa andra dakineselar som exempelvis dakine NRG 2010 har de 2 röda spänne, en på varje sida, knäpper man av dem kan man frikoppla hela kroken från selen. Resultatet bli det samma som på T-4 men går kanske lite enklare på NRG.

• htn

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 12:57
  • juttis

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 13:21

Kalas! Tack för tipsen.

Edit: såg nu att Kingpin-kroken inte verkar passa till T-4. Och vad gäller ”snabbkopplingen” på T-4 så gör den inte riktigt skäl för namnet då det är väldigt lurigt/pilligt att frigöra kroken enligt mig. Det blir till att öva i badkaret.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele med "quick release"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.