Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Severne Dyno vs Fox vs Fanatic Blast?

• Severne Dyno vs Fox vs Fanatic Blast?

Publicerad av magnuse374 på 1 januari, 2024 vid 22:14

Hej,

Är sugen på att köpa en ny bräda till våren. Siktar på runt 115 l och seglar mest kring Dalarö/Gålö söder om Stockholm.

Har kollat på följande alternativ:

– Severne Dyno 3 115 l

– Severne Fox V2 120 l

– Fanatic Blast 117 l

Någon som har erfarenhet av någon av brädorna och dess för- och nackdelar? Det finns förstås många fler bra brädor i samma kategori, och förslag mottages tacksamt, men nånstans får man begränsa sina valmöjligheter.

Nån som vet om det är stor skillnad på HD/HRS-versionerna mot vanliga/LTD?

Är förstås en bra idé att försöka hyra och testa brädorna innan för att se vad som passar mig, men jag hör gärna andras subjektiva erfarenheter!

Tack på förhand för era kloka insikter.

magnuse374 svarade 1 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mexi_

Medlem
    2 januari, 2024 vid 16:20

Hej!

Har bara erfarenhet av blasten, men tror att alla är bra brädor.

Jag hade en 115 lister blast limited edition och tycker det är en riktig plug’n’-play-bräda.

Funkade bra på plattvatten i Haga park, i Björkvikschop och i dyningar på Gotland.

Också enkel att gippa med. Det jag saknade var att få ut det där lilla extra men det är en sjukt skön bräda och som sagt, bara att hoppa upp och köra. Jag körde från 5.8 ill 7.7.

• rickard_nr1

Medlem
    2 januari, 2024 vid 20:29

jag köpte en blast 100 i våras. mest för att de inte fanns några 100l slalombrädor beg. Just då. att de föll på blast å inte fox å dyno var helt enkelt att blast har tuttlebox vilken underlättar avsevärt om du ska ha en bättre fena tex kol från zfin eller någon annan tillverkare som gör fenor mer åt slalom hållet än g10 freeride där merparten är powerbox. blasten går väldigt bra med kolfena och är både snabb och väldigt stabil. Den kräver en viss lära kännatid i gippar a men man vänjer sig och troligen förbättras gipptekniken med det.

PS jag ska sälja min 100l blast om nån läsare är sugen då jag tillslut hitta en falcon istället😊

• sundheden

Medlem
    4 januari, 2024 vid 10:37

Hallå där!

Jag har seglat samtliga brädor men främst Severne!
    Dyno är en allt i allo-bräda! Montera stropparna inboard och med fenor som thruster-setup och du har en trevlig freewave som fungerar bra för Svenska onshore i mindre vågor samt stökig chop för hopp och lek.
    Montera stropparna outboard med singelfena och du har en trevlig freeride som jippar lätt.
    volym115 längd 229 bredd 64,5 vikt 7.3

FOX är en freerace/freeride-bräda som är mycket förlåtande att köra snabbt i choppigt vatten, lättjippad och bra kontroll!
    Version 3 volym 115 längd 241 bredd 69 vikt 7.2

Blast denna freeride/freerace har jag seglat minst av alla, den har en unik design som är generellt smalare med tanke på sin volym men tack vare sina långa parallella rails planar tidigt, den är snabb och många tycker den är lättjippad.
    volym 117 längd 234 bredd 67 vikt 8.5/7.2 LTD

Samtliga brädor är förlåtande och trevlig brädor som går att påverka mycket genom att flytta stroppar, byta fenor och segel. Vill du köra snabbare, vill du leka mer, vill du har mer kontroll.
    Dyno är den som är den som skiljer sig då den går under en annan kategori än de andra! Välj utrustning efter vilka förhållanden du seglar och inte vilka förhållanden du önskar att du seglade!

• magnuse374

Medlem
    6 januari, 2024 vid 13:25

Hej,

Tack för era svar, precis den typen av insikter jag hoppats på, det uppskattas!

Angående frågan om vad som passar bäst till vilka förhållanden, är det någon bräda som står ut om man tänker spottarna runt Södertörn i Östersjön, med 7 – 12 m/s skulle ni säga? Om ni har erfarenhet av dem?

Är det någon skillnad på hur tidigt de planar eller är de ungefär jämförbara?

Sen funderar jag på om man har någon nytta av att Blasten är ”foil ready”? Eller vill man ändå ha en foilspecifik bräda om man skulle vilja prova det? Någon som testat foil med Blasten?

Mvh,

Magnus

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Severne Dyno vs Fox vs Fanatic Blast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.