Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer onshore 5.7

• Simmer onshore 5.7

Publicerad av anonym-anvandare på 27 mars, 2003 vid 15:18

Behöver lite riggtips till mitt simmer onshore årsm 2000. Masten jag använder är np 430, som visserligen inte är helt optimalt till seglet. När nedhalet och uthalet är draget så har den nedersta lattan problem att rotera runt masten. Ska den nedersta lattan med lätthet kunna byta sida på masten med hjälp av ena handen?

larry svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola-h

Medlem
    28 mars, 2003 vid 06:34

Många segel har lite problem med rotationen av nedersta lattan. Har man en mast som är lite mjukare o botten hjälper det, förståss. Annars finns det inte mycket annat att göra än att prova lite mer uthal och nedhal i olika kombinationer. Det är ganska vanligt att folk kör sina segel lite för bukiga och då blir problemen med dålig rotation värre. Simmer OS skall väl också generellt nedhalas rätt hårt.

• larry

Medlem
    28 mars, 2003 vid 08:23

Jag tror nog att en NP 430 mast är ganska optimalt till det seglet.

Har själv Simmer OS från 2000 och kan väl instämma i att de nedersta 2 lattorna överlappar masten en del när det är riggat, men att seglet ändå är platt när det inte är fyllt med vind. När vinden trycker på kommer buken och lattändarna rör sig bakåt på masten.

När man seglar med det har jag ändå inte upplevt som att det roterar jättedåligt när det blåser, men kan tänka mig att det roterar dåligt när det är för lite vind.

Testa lite olika ned- och uthal som Ola säger.
    Jag brukar rigga seglet så att akterliket är lite fladdrigt ner till den tredje lattan. Aningen mer om det blåser mycke mindre om det blåser lite.
    Bomlängden brukar jag köra enligt specifikation. Det roterar bättre om du har mer uthal, men jag tycker inte seglet blir skönt om man har för mycke uthal.

Lycka till!

/L

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications