Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer SC6/8 i NP Saber 6.7 ?

• Simmer SC6/8 i NP Saber 6.7 ?

Publicerad av nlc på 13 april, 2007 vid 11:20

Tänkte köpa ny mast till mitt NeilPryde Saber 6.7 -06, kör just nu på en FiberSpar 3200 (30%) 430 cm med 35 cm förlänging, vilket kanske inte är helt optimalt. Kravet på den nya masten är > 30% kolfiberhalt och helst ett pris < 3500 kr. NP X6 (80% / 4500 kr / 2.0 kg) som är den rekommenderade masten av NP uppfyller tyvärr bara ett av mina krav och är inte ens pre-preg (lite dåligt för det priset tycker jag). Så kollade jag runt lite på forumet och det verkar som om några kör Simmer-master till NP-segel och att SC6:an (55% / 2500 kr / 2.0 kg) är både lätt och hållbar. Ett annat alternativ är SC8:an (75% / 3200 kr / 1.7 kg). Någon som har en åsikt eller erfarenhet om det skulle kunna passa ?

johanc svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • larry

Medlem
    13 april, 2007 vid 12:04

Jag körde NP Expression -06 med SC6 och SC10.
    Funkade kanon med båda och skulle nog själv inte i det fallet lägga de extra pengarna för NP mast. Har dock ingen erfarenhet av Saber.
    //L

• thomme

Medlem
    13 april, 2007 vid 18:10

Jag kör Saber 7,2 -04 , jag körde först med en gammal Fiberspar WC 460 men var inte riktigt nöjd, förra sommaren köpte jag just SC 6 460 på inrådan av Andreas/SP just för att få bättre prestanda X6 460 var slutsåld och simmer masten ska passa lika bra enligt honom.

Jag har inte testa någon NP mast i seglet men det blev mycket bättre med Simmer masten än med Fibersparen iaf. Så här ser det ut på simmer sc6

• nlc

Medlem
    13 april, 2007 vid 18:54

Yesss, det ser ju riktigt snabbt ut! :cool2:

• nlc

Medlem
    22 april, 2007 vid 15:25

Det blev en SC-6 460, sitter som en smäck i seglet 🙂

• thomme

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 19:34

Jag har nu testat med Challenger SDS 85 460 mast i mitt saber 7,2 och jag gillar det mkt mer än med simmer masten, rejält löst i toppen men ändå buk vid bommen. Detta gav bra bottendrag. Priset lite högre än SC 6 men den femhundringen är det värt om man är lite tyngre ( jag +100 kg ). Jag funderar att testa med 430 resp 490 till mina andra Np segel ( 8,2 saber samt en search linje ).

• johanc

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 16:13

Jag kör på Gun C55 460 i mitt saber 7.2 Funkar gott bra med rejäl buk (lattorna går i bommen) och fint släpp i toppen. Dessutom rätt prisvärt…

JohanC

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer SC6/8 i NP Saber 6.7 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.