Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Självavstängande dator
- 
Knatte
Gäst27 september, 2006 vid 20:54kinetic wrote:Knatte: Ja det skulle bli fråga om en original-fläkt eller en likvärdig (vilket det blir vet man först när man har grejerna i sin hand). Tänk bara på att om du ersättter original-fläkten att inte skicka in den på en ev framtida service med den fläkten utan sätt tillbaka original (för att undvika trubbel).
För övrigt så klarar original-fläkten gott och väl med att kyla din processor (det som kan ställa till det är att man får ett lager av damm på flänsen varvid luftflödet stryps o kylförmågan avtar avsevärt). Har du 2 hårddidkar i din dator bör du sätta en fläkt framför dessa, om det inte redan finns.Jag har ett FSC diagnostik-program som kan köras på datorn för att utesluta hårdvarufel, kan höra mig för om jag ev kan skicka dig programmet (kan tänkas att FSC inte vill det…)Tackar för tipsen! Det sitter en liten 60x60x10 mm fläkt för mina dubbla hårddiskar. Den var tydligen inte lätt att byta ut, enligt mina försök på den fronten.
Men jag är nog inne på, att köpa en tystare och effektivare CPU-fläkt i alla fall. Men visst var det lite damm, på framförallt den lilla hårddiskfläkten, så det kan spelat in att datorn gav upp vid tuff körning. (Kopiering mellan hårddiskarna och en extern USB-hårddisk.)Har du något speciellt märke/fläkt som skulle passa som smäck i min dator?
Zahlman verkar ju få bra omdömmen, till skapliga priser. Hur många dB är ljudet på en orginalfläkt på ett ungefär ?? - 
Nej ingen jag så här på rak arm som jag vågar garantera att den passar som en smäck…Minns inte db talen men rent generellt så hör FSC till de tystaste på marknaden (jämfört med andra tillverkares datorer med likvärdig prestanda/konfig).
Finns ju även vattenkylning du kan montera (kostar fläsk men då kan du i princip kyla precis allt processor,grafikkort, hårddiskar genom att montera speciella kylelement på dessa). Just hårddiskarna har ibland en förmåga att bli väldigt varma så där är det på sin plats med bra kylning! - 
Knatte
Gäst27 september, 2006 vid 21:16kinetic wrote:Nej ingen jag så här på rak arm som jag vågar garantera att den passar som en smäck…Minns inte db talen men rent generellt så hör FSC till de tystaste på marknaden (jämfört med andra tillverkares datorer med likvärdig prestanda/konfig).
Finns ju även vattenkylning du kan montera (kostar fläsk men då kan du i princip kyla precis allt processor,grafikkort, hårddiskar genom att montera speciella kylelement på dessa). Just hårddiskarna har ibland en förmåga att bli väldigt varma så där är det på sin plats med bra kylning!Nä, vattenkylning är nog lite för high-tech och dyrt för mig :tongue:
Men jag får kolla av marknaden lite lätt här framöver och se hur jag gör 😀
Tackar för info jag har fått hitill! - 
Knatte, du har garanterat problem med överhettning… Och den lilla 60mm fläkt du har tillhårddiskarna kan föra ett j-vla väsen. Men normalt är det ju grafik-kortens kylning som låter i moderna datorer (iaf om du har ett hyfsat kraftfullt grafikkort). Går att få datorer riktigt tysta mha ganska enkla metoder, om man inte inte skall spela med datorn. Ett schysst nätagg, en bra kylfläns med bra fläkt till CPUn, se till att fixa passiv kylning på NorthBridge, och voila! så har man en tyst dator… Glöm inte att själva chassit spelar stor roll för ljuddämpning oxå…
Har 6 eller 7 hårddiskar i denna dator, och har faktiskt ingen speciell kylning för diskarna. Har bara 2 chassifläktar på baksidan av burken. Men å andra sidan ser jag till att det finns lite luft mellan diskarna (har mao ett ganska stort chassi…)

Logga in för att svara.