• Sjöbris???

Publicerad av calle_b på 24 maj, 2003 vid 09:51

Hej o hå!

Idag är ett typ exempel på min fråga… Nu på förmiddagen så blåser det runt 4-5 m/s(i byarna 5.5). Vinden kommer från syd, vilket om jag inte har fel är bra för en potentiell sjöbris under efter middagen? En ytterliggare faktor att ta med i bilden är viggbyholm, som brukar kunna generera mycket vind…. Men frågan är, ungefär hur mycket vind extra kan jag räkna med om grundvinden ligger på 5-6 m/s? Eller beror det helt och hållet på hur spoten ser ut?

Inte lätt, hjälp mig att reda ut lite av detta!!!
    confused.gif

calle_b svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sunkan_

Medlem
    24 maj, 2003 vid 10:02

Vad jag har förstått så påverkar spoten’s utseende i allra högsta grad.. Jag antar att en gigantisk gräsmatta eller åker som ligger angränsande till vattnet borde vara optimalt då marken kan värmas upp snabbt och inget är ivägen för vinden som vill passera..

• calle_kuling

Medlem
    24 maj, 2003 vid 11:50

Ja hur är det? Jag upplevde tydligaste sjöbrisen i Tunisien där land värmdes upp på dagen så att luften som steg över land började suga in luft från havet klockan 13 varje dag.

Hur mycket stiger luft från olika ytor?
    – En svart (ej beväxt) åker borde vara bäst, är detta orsaken till goda brisen intill skåne?
    – Skog borde vara en buffert för värme, så den borde huggas ner wink.gif
    – Städer borde ge extra fart på brisen eftersom det där genereras massvis med extra värme från kärnkraft och olja.
    – Berg, hinder (skog, öar) riktar väl om brisen eller hindrar den eller koncentrerar till ett visst spot !?! Mycke hmm.. cool.gif

• calle_b

Medlem
    25 maj, 2003 vid 00:11

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…….

anledningen tillatt jag skirver detta på lördagkvällen kan jag inte hitta på, men fan, imårrn ska de blåsa mycket i shtlm. Inte dumt.

Höppas på sjöbris!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Has daijn goooten! (bör inte skirva nu mera)
    ooo.gif mad.gif cool.gif smile.gif laugh.gif crazy.gif grin.gif smirk.gif smirk.gif smirk.gif smile.gif blush.gif grin.gif grin.gif smirk.gif

smirk.gif confused.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.