Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjöbrisen i Sthlms skärgård

• Sjöbrisen i Sthlms skärgård

Publicerad av nachoman på 7 maj, 2008 vid 06:50

Fituna pratas det ju mycket om, men det ligger lite off för min del.
    På vilka andra ställen i Sthlms skärgård kan man räkna med sjöbris? Enligt mina erfarenheter känns det som att den sträcker sig in till Trälhavet ibland, men dessa gånger är mycket svåra att förutse.
    Är det någon som har koll på andra bra ställen där man kan räkna med vindförstärkning soliga eftermiddagar?

/Lage

robin svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

Medlem
    7 maj, 2008 vid 07:55

Sjöbris inne i Tokholm är inget att räkna med, alldeles för mycket vatten som kyler. Antingen norr eller söder om, inget på mitten.

• bjornen

Medlem
    7 maj, 2008 vid 08:35

Jag läste lite om sjöbrisen att det är inte är bra med en komplext skärgård då det bildas för många små lokala sjöbrisfenomen som tar ut varandra, bättre med en rak kustlinje eller större ställen som himmerfjärden, erstaviken, trälhavet mfl. Tydligen kan det också vara bättre med en svag grundvind åt fel håll för att sätta igång brisen ?

//Björn

• filipl

Medlem
    7 maj, 2008 vid 08:45

Björkvik brukar fungera.

Filip

• robin

Medlem
    7 maj, 2008 vid 11:09

@Bjornen 463530 wrote:

Jag läste lite om sjöbrisen att det är inte är bra med en komplext skärgård då det bildas för många små lokala sjöbrisfenomen som tar ut varandra, bättre med en rak kustlinje eller större ställen som himmerfjärden, erstaviken, trälhavet mfl. Tydligen kan det också vara bättre med en svag grundvind åt fel håll för att sätta igång brisen ?

//Björn

Appropå grundvind åt fel håll: Brisen går ju in från havet mot land när landet värms upp. Luften stiger sedan över land och åker tillbaka till havet. En grundvind åt fel håll, framför allt en bit upp, gör att tillbakaströmmen går lättare och därför blir brisen starkare.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications