Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sjögräsfena??
- 
		Sjögräsfena??Publicerad av johanc på 24 juli, 2003 vid 19:01Tja!! Nu jäklar börjar det lossna det här med surf! Äntligen full planing med inte bara en utan TVÅ (2) fötter i varsin stropp. Jorå, rätt vad det är kanske jag sätter en gipp också! Problemet är bara att sjögrässäsongen snart börjar på Haga å jag har ingen gräsfena. Dessutom har jag en Starboard och således Tuttlebox. Var får jag tag på en TB gräsfena? Undrar JohanC anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
- 
			6 Svar
- 
när är det sjögrässäsong här då? 
 inte snart hoppas jag… kom ner igår och tänkte stanna ett tag ju…. min ekonomi tillåter inga feninköp nu!
 vad är problemet? varför funkar inte vanlig fena??
 vad körde du för segel idag då, JohanC? körde med halvtaskig planing med 6.6 och 110 liters freestyle… övade mest på vattenstarten bara…..
- 
sjögrässässongen brukar komma igång framåt hösten. fast många kör ju med gräsfena redan nu. 
 däremot flyter det välll kanske runt lite alger just nu. (har inte vart i vattnet på en vecka, därav mitt kanske).
 men det är bara att hoppa lite.syns imorrn tabi. 
- 
Kommer det vind på 10m/s med någon väst i så kommer det gräs. Nu!!!. Om det är enstaka strån så river det bara ner luft och du får spinnout. Kommer det mycket så känns det som om någon håller i brädan där bak. 
 Kör du utanför sandreven är det inget gräs.
 Så Formulaseglare som drar iväg med 70 fena och seglar en bit ut har inga problem. Gräset kommer i augusti. Bosse Högtalare seglade ner med Formulaprylar till Mörbylånga igår hade inga problem. Gräs är ett lokalt Hagaproblem. Finns inte på andra ställen på Öland.
 Skall du segla i tex skåne har du gräsfena året runt.
 Du som bor i Kalmar och har turtlebox kolla begmarknaden på
 Haga. Vet att Robert Stavnås har beg gräsfenor till din box.
 Och priserna brukar vara billiga för denna fena har en begränsad marknad. Skåne, Haga Park.
 Sen finns det inga Alger på Haga. Det är en blåflaggad strand där prover tas ofta. Blir det ostligt och segling på östra sidan kan alger förekomma. Men du skall också veta att för att du skall fara illa måste du nog dricka en hundra liter havsvatten och då har du andra problem för då har du antagligen drunknat.
 Kenneth/Local
- 
[link]http://www.surfersworkshop.com[/link]. Utmärkta våggräsfenor till Tuttle. Köpte själv en häromdagen, efter ett och ett halvt år av konstant spinout. (JA – jag bor i Skåne ;P) 
- 
Körde 6.9 med starboard carve 123. Det var typ mellan 1700 och 1715 som det gick att plana bra (även för en noob som jag) JohanC 
Logga in för att svara.